Technisch directeur Red Bull: 'Het team ziet het misschien in een ander perspectief dan Max' Formule 1
Formule 1

Technisch directeur Red Bull: 'Het team ziet het misschien in een ander perspectief dan Max'

Technisch directeur Red Bull: 'Het team ziet het misschien in een ander perspectief dan Max'

Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull Racing, sluit zich aan bij de woorden van Max Verstappen, die eerder al aangaf waar Red Bull de auto voor 2024 nog kan verbeteren ten opzichte van 2023. De Fransman is echter voorzichtig, en waakt ervoor dat Red Bull haar sterke punten gaat inleveren ten koste van het wegwerken van een aantal zwakke punten.

Waché vormt samen met Chief Technical Officer Adrian Newey het hart van het technische team van het constructeursteam. De Fransman kreeg een prominentere rol binnen het team toen Newey in de zomer van 2021 langere tijd niet kon werken vanwege een zwaar fietsongeluk in Kroatië. Dat leverde Red Bull alleen maar meer successen op, met een succesvolle campagne in 2022, en een zo mogelijk dominanter jaar in 2023.

Red Bull knutselt aan zwakke punten

Toch zag wereldkampioen en perfectionist Verstappen nog zwakke punten aan zijn RB19, die alleen in Singapore niet goed was voor de Grand Prix-zege. 'Het team ziet bepaalde zwaktes misschien in een ander perspectief dan Max, omdat Max het als coureur bekijkt, maar hij heeft best goed samengevat waar we voor volgend jaar aan moeten werken', erkent Waché in gesprek met Motorsport.com.

De technische man van Red Bull somt daarbij dan ook vooral punten op die Verstappen eerder ook al aankaartte. 'De langzamere bochten zijn duidelijk een gebied waar we moeten verbeteren. In negentiggradenbochten zijn we niet het beste, zoals je wel kon zien in de kwalificatie in Bakoe, en ook Singapore was niet geweldig. Ook het rijden over de kerbstones en over hobbelige circuits is een gebied waar we niet perfect zijn en waarin we moeten verbeteren.' Over het algemeen verschijnen negentiggradenbochten juist op stratencircuits, die hobbelig zijn en waar kerbstones cruciaal zijn, waardoor Singapore een perfect storm voor de RB19 opleverde.

Waché hanteert voorzichtige aanpak

'In ons systeem en in deze industrie kan je echter nooit gratis winst boeken', vervolgt Waché, die aangeeft dat het niet zo simpel is om deze zwaktes te adresseren. 'Je kan het algehele potentieel van iets wel verbeteren, maar doorgaans beïnvloed je dan ook een ander aspect van de auto. We moeten dus heel voorzichtig zijn dat we niet vernietigen wat we al hebben opgebouwd qua sterktes. Dat proberen we ook te doen: onze zwaktes aanpakken zonder al te veel compromissen te sluiten op onze sterke punten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws