Enrico Cardile, het hoofd van de aerodynamische afdeling van Ferrari, heeft in een uitgebreid interview met het Duitse Auto Motor und Sport gereageerd op de ontwikkelingsplannen van het Italiaanse team, en gaf aan dat Ferrari tijdens het seizoen enigszins machteloos was gezien de beperkingen van het huidige chassis. Cardile ging ook in op enkele details aan de RB19, en merkte op dat Red Bull Racing in veel ontwerpkeuzes een andere richting gekozen heeft dan de andere teams.
Ferrari schoot in 2022 bij de introductie van de nieuwe reglementen uit de startblokken. Nadat Red Bull enkele kinderziekten had verholpen, werd het Oostenrijkse team echter steeds sterker, en die trend kreeg in 2023 een vervolg. Ferrari bewandelde juist de omgekeerde route, en zakte in 2022 steeds verder weg. Het team werd hierbij niet geholpen door technische problemen, strategische missers, en individuele fouten van de coureurs.
Ferrari beperkt door eigen ontwerp
In 2023 begon Ferrari moeizaam aan het seizoen, maar op de zaterdagen blonk de SF-23 uit, en een eindsprint bezorgde Ferrari nog bijna de tweede plek bij de constructeurs. 'De 2023-auto was een evolutie van de 2022-auto. We probeerden wat zwakke punten van de vorige auto te adresseren, en ik denk dat we onze doelen over het algemeen wel behaald hebben', zo opent Cardile in gesprek met journalist Michael Schmidt van AMuS.
'De auto gedroeg zich op het circuit zoals we verwacht hadden en zoals onze simulaties voorspelden. Helaas beseften we al snel dat we een plafond zouden bereiken met deze ontwikkelingsroute', geeft de Italiaan toe. 'Vanaf dat moment hebben we onze aerodynamische ontwikkelingsplannen aangepast. Het eerste resultaat daarvan was in Spanje te zien met een nieuwe vloer en sidepods. Vervolgens hadden we in Oostenrijk een volgende stap in dezelfde onderdelen, maar daarna bereikten we de limieten van het potentieel van onze auto. Het huidige chassis gaf ons geen ruimte om bepaalde veranderingen toe te passen. Dat is waarom de 2024-auto een nieuwe start zal betekenen. We wisten dat we onze doelen alleen kunnen bereiken met een compleet nieuwe auto.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'De beperkingen liggen voornamelijk in het chassis zelf', verduidelijkt de 48-jarige specialist. 'Het grootste verschil tussen onze auto en die van Red Bull was het ontwerp van de sidepods. Die van ons zijn wat omvangrijker, omdat we ze deels gebruikten om de turbulentie achter de voorwielen te sturen. Als je een ander sidepod-ontwerp wil gebruiken, moet je echter ook andere dingen veranderen, zoals de plaatsing van de control units, en daarin beperkt het chassis ons te veel. De upgrades in Spanje waren wel al een stap in de juiste richting. We zullen de geleerde lessen van dit jaar vooral in 2024 kunnen toepassen, omdat we de ontwikkeling van de 2023-auto al afrondden in Japan.'
Red Bull introduceerde nieuwe technologie
Vervolgens wordt er meer in detail getreden, waarbij onder meer de remklauwen aan bod komen. 'Ik denk niet dat andere teams kleinere remklauwen hebben', zegt Cardile als dat hem door Schmidt wordt voorgelegd. 'Dit is namelijk een zogenaamd open source-onderdeel. Als een team iets aanpast, moeten ze het CAD-ontwerp delen met alle anderen, dus dat kunnen we gewoon zien. We bestuderen die foto's natuurlijk, en de grootte van de remklauwen van de verschillende teams is nagenoeg hetzelfde.'
Juist het bekijken van dit soort open source-onderdelen kan soms interessante observaties opleveren. 'Red Bull introduceerde een nieuwe technologie dit jaar, die afweek van wat Mercedes en wij al jarenlang gebruiken', bevestigt Cardile. 'Het kan zijn dat die remklauwen een gewichtsvoordeel opleveren. Daar moet naar gekeken worden, maar of dat onderdeel een millimeter groter of kleiner is, maakt niks uit.' Red Bull introduceerde in 2022 een zwaar, maar revolutionair achterwielophangingssysteem, waarna de RB19 in eerste instantie vooral een afgeslankte versie was van de RB18.
Ferrari haalt inspiratie uit vloer van de RB19
'Deel van ons werk is om de auto's van de tegenstanders te bestuderen. Dit waren dus gewoon extra foto's voor onze database', zegt Cardile over de crash van Sergio Pérez in Monaco, waarbij de vloer van de RB19 voor het eerst zichtbaar werd voor de concurrentie. 'Hoewel onze auto's verschillen, is het interessant om de vloer van Red Bull te bestuderen, want ze doen veel dingen anders dan de rest.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Om van een foto te kunnen profiteren, moet je die wel met de goede bril bekijken', weet Cardile. 'Je moet je eigen auto even vergeten en het grotere geheel zien. Een rechtstreekse kopie heeft nog nooit gewerkt, zeker niet met deze auto's waarin millimeters het verschil kunnen maken, maar je kan wel begrijpen wat ze proberen te doen met bepaalde vormen en daar inspiratie uit halen.'
Jagen op Red Bull in 2024
'We liggen niet ver achter Red Bull als het op de maximale prestaties aankomt, maar dan hebben we verse banden nodig, de juiste omstandigheden, en volledige toewijding van de coureurs. In een race heb je nooit te maken met dit soort stabiele factoren over een gehele stint. Het gripniveau van de banden zakt, of de balans van de auto verandert, en je hebt te maken met externe factoren', vertelt de Ferrari-man. 'Onze indruk is dat Red Bull veel beter met de omstandigheden kan omgaan als ze buiten dat ideale window vallen. De Red Bull is daar veel robuuster in.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties