De FIA heeft nieuwe regels aangekondigd voor de Formule 1-rijders. Voor schelden kunnen de coureurs nu flinke boetes verwachten en daarnaast ook een schorsing. BBC Sport meldt dat er veel mensen binnen de FIA tegen deze maatregelen waren, en de teambaas van Haas was voor de aankondiging al niet te spreken over de FIA.
De FIA komt met nieuwe richtlijnen als onderdeel van de 2025 International Sporting Code. Eerder waren deze richtlijnen voor 'goed gedrag', maar de FIA heeft nu specifieke straffen voor incidenten. Coureurs op internationaal niveau, waar de Formule 1-coureurs onder vallen, worden voor een eerste overtreding bestraft met een boete van €40.000. Een tweede overtreding kost ze €80.000 en een schorsing van een maand. De derde overtreding is €120.000, een schorsing van een maand en er kunnen kampioenschapspunten worden afgetrokken. Schelden en politieke boodschappen worden gezien als overtredingen.
FIA is een puinhoop
De Grand Prix Drivers' Association (GPDA) heeft 'op dit moment geen commentaar op de zaak', aldus BBC Sport. Wel sprak de GPDA zich eerder uit over het incident van Verstappen, toen hij bestraft werd voor het schelden tijdens de persconferentie van de Grand Prix van Singapore. De GPDA kwam toen met een statement naar buiten en vond dat de FIA zich niet te veel moest bemoeien met de levens van de coureurs, maar de FIA heeft daar nooit op gereageerd. George Russell, de directeur van de GPDA, gaf toen ook aan dat hij en zijn collega's 'een beetje klaar waren' met het leiderschap van de FIA.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De teambaas van Haas, Ayao Komatsu, deelt de mening van de GPDA. Hij werd voor de bekendmaking van de nieuwe richtlijnen een vraag gesteld over de FIA. Hij gaf toen al aan niet tevreden te zijn met de manier waarop de FIA op dit moment handelt. Hij zei: 'Schrijf niet als krantenkop Ayao zegt dat de FIA een puinhoop is, maar dat is wat iedereen denkt. Dat is wat iedereen ervaart. Ik weet niet wat ik moet zeggen. Het is niet best, toch?' Komatsu wilde vervolgens niet verder uitleggen wat hij met zijn opmerking bedoelde. 'Ik wil me niet mengen in die politiek strijd', aldus de teambaas.
Oneens met nieuwe richtlijnen
Binnen de FIA is niet iedereen het eens met deze nieuwe richtlijnen. Verschillende bronnen hebben verteld dat 'veel mensen' binnen de FIA tegen deze stap waren, meldt BBC Sport. Een van de bronnen gaf zelfs aan dat deze nieuwe richtlijnen doorgedrukt zouden zijn met 'een snelle e-vote en zonder overleg met andere belanghebbenden, de GPDA of de eigen rijderscommissie van de FIA.' Een andere bron gaf aan dat dit 'niet de juiste manier' van handelen was, en vroeg zich af waarom dit niet op de agenda werd gezet voor de volgende bespreking.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Een woordvoerder van de FIA geeft aan dat 'het doel van deze nieuwe bijlage is om stewards duidelijke richtlijnen te geven met betrekking tot de straffen voor overtredingen van specifieke artikelen uit de internationale sportcode. Door een meer gestructureerd kader te creëren, wil de FIA ervoor zorgen dat straffen op een uniforme en transparante wijze worden toegepast, wat zowel de stewards als de coureurs ten goede komt.'
Stewards mogen uiteindelijk nog steeds beslissen welke straf een coureur krijgt, aldus de woordvoerder. 'Stewards hebben de bevoegdheid om te beslissen welke straf ze willen opleggen in het geval van een overtreding. Stewards behouden de discretie om rekening te houden met verzachtende en/of verzwarende omstandigheden en de aard en locatie van het evenement, om de straf aan te passen aan de specifieke situatie.' De woordvoerder voegde daar vervolgens nog aan toe: 'Alle grote bestuursorganen hebben vergelijkbare regels/boetes om de integriteit van de sport te beschermen. De FIA is niet de enige die coureurs beboet voor wangedrag.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties