Stuck wil Sainz naast Verstappen: 'Weet zeker dat Max slechter zou slapen' Formule 1
Formule 1

Stuck wil Sainz naast Verstappen: 'Weet zeker dat Max slechter zou slapen'

Stuck wil Sainz naast Verstappen: 'Weet zeker dat Max slechter zou slapen'

Slechts twee weken na een blindedarmoperatie stond Carlos Sainz weer aan de start van een Grand Prix. De Spanjaard begon de wedstrijd als tweede en na het vroege uitvallen van Max Verstappen is de leiding van de wedstrijd eigenlijk niet meer uit handen gegeven. Menig analist vraagt zich af waarom Ferrari hem toch laat gaan, zo ook Hans-Joachim Stuck.

‘Ik heb me sowieso altijd afgevraagd waarom Ferrari een coureur als Sainz laat gaan’, verklaart Stuck in een exclusief interview met Eurosport.de. ‘Na de race waren nog duidelijk tekenen van zijn blindendarmoperatie te zien’, verwijst Stuck naar het stuk verband dat nog over de wond zat. ‘Dat maakt deze zege nog knapper, omdat hij het zo goed gedaan heeft’, meent de voormalig Formule 1-coureur. ‘En het was een bevestiging van de twijfel over zijn ontslag. Fred Vasseur zal flink balen van die beslissing.’ De Duitser heeft de keuze voor Lewis Hamilton eigenlijk nooit echt begrepen, geeft hij aan.

Sainz zou waardige tegenstander zijn voor Verstappen

Waar de Spanjaard dan volgend jaar moet rijden? ‘Als ik de teambaas van Red Bull Racing was, zou ik met alle mogelijke middelen naar een eerlijke oplossing zoeken om het contract met Sergio Pérez te ontbinden’, zegt Stuck. ‘Er zitten zeker weten clausules in dat contract.’ Volgens de tweevoudig Le Mans-winnaar is Sainz de ideale keuze voor de Oostenrijkse renstal. ‘Ik zou hem dan dat stoeltje aanbieden. Op dit moment is er gewoon geen betere.’

Stuck denkt dat de man uit Madrid het Verstappen een stuk moeilijker zou kunnen maken dan Sergio Pérez op dit moment doet. ‘Ik hoop dat echt, want concurrentie brengt wat leven in de brouwerij’, geeft de Duitser aan. ‘Dan moet Max nog meer gas geven, wat hij zeker kan. Maar ik weet zeker dat Max slechter zou slapen met de kennis dat Sainz zijn nieuwe teamgenoot wordt’, beweert hij vervolgens. ‘Er komt een moment in je carrière dat je die status verliest. Verstappen is bij Red Bull de nummer één, maar dat is ooit voorbij.’ De twee meest waarschijnlijke factoren daarvoor zouden leeftijd of een nieuwe teamgenoot zijn, volgens Stuck. ‘Dat kan twee dingen tot gevolg hebben: Verstappen wordt nog sneller of hij gaat eraan onderdoor.’ In het geval dat de Nederlander inspraak heeft wat betreft zijn teamgenoot, kan de Duitser wel begrijpen dat hij voorlopig blij is met Pérez, gezien deze geen bedreiging vormt.

Mercedes in dal, maar nog niet in "superdal"

De toekomstige vervanger van Sainz ging het wat minder voor de wind in Australië, wat eigenlijk gold voor het hele team van Mercedes. ‘Een crash als die van George Russell kan altijd voorkomen, dat heeft met het team en de performance niets te maken’, meent de coureur. ‘Ik heb nog niet het idee dat Mercedes in een “superdal” zit. Ze staan op hetzelfde punt als de afgelopen jaren en slagen er gewoon niet in om zeges binnen te halen.’ Een motorprobleem zoals dat van Hamilton zou dan ook eigenlijk niet mogen voorkomen. ‘Maar er kan natuurlijk wel eens iets misgaan. Iedereen werkt op de limiet, dan zijn zulke dingen niet uitgesloten.’

Met 26 punten ligt Mercedes op de vierde plaats in het kampioenschap. Kort moesten ze ook Aston Martin boven zich dulden, maar na de penalty voor Fernando Alonso verloor het team twee punten en zakte het van de vierde naar de vijfde plaats. ‘Mercedes is gewoonweg niet op het niveau van Red Bull en Ferrari’, verklaart Stuck. ‘En dan moet je het ook over Toto Wolff hebben. Het is een voordeel dat hij mede-eigenaar is’, is de Duitser van mening. ‘Als het een ander Mercedes-team was, durf ik mijn hand er niet voor in het vuur te steken dat hij er nog zou zitten.’

Wolff moet nadenken over zijn huidige staf

Wolff kreeg zelf dit weekend ook de vraag of hij wel de juiste persoon is voor zijn huidige positie. Stuck wuift deze twijfels echter weg. ‘Wolff is zelf niet verantwoordelijk voor de potentie van de auto’s. Hij was vroeger zelf coureur en weet dus waar het in deze industrie op aankomt’, zegt hij. ‘Het is zijn taak de juiste mensen te vinden en hen in te zetten bij het ontwikkelen van de auto. Natuurlijk zal hij druk uitoefenen op de ontwikkelaars’, meent de Duitser. ‘Maar hij moet zich gaan afvragen of daar wel de juist mensen aan het roer staan.’ Wolff zelf doet het volgens de coureur echter prima. ‘Dat is de taak van de teambazen en onder hen is Wolff naar mijn mening een van de besten. Toto is de man en hij moet het gaan regelen.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws