Bernadette Collins, bijgenaamd Bernie Collins, stond jarenlang aan de leiding van het strategische team van Force India en na verschillende naamswijzigingen Aston Martin. Collins is inmiddels actief als analist voor Sky Sports F1 en in die rol legde ze uit dat de zwakte van Red Bull Racing in Monaco vooral een gevolg is van een filosofische keuze.
Red Bull ging al met enige vrees op weg naar Monaco, maar dat het weekend zó moeizaam zou worden, hadden weinig volgers verwacht. De kwalificatie leverde een zesde en achttiende startplek op voor Max Verstappen en Sergio Pérez. In de Grand Prix zelf viel Pérez al snel uit met een miljoenenklapper, waarna Verstappen kansloos was om nog posities winst te boeken. In het weekend klaagde de Nederlander regelmatig over zijn stuiterende RB20, die allergisch was voor kerbstones. Teamadviseur Helmut Marko voegde toe dat Red Bull kampt met correlatieproblemen.
Red Bull offert mechanische grip op
Volgens de Oostenrijker doet de RB20 het in de simulator prima op de kerbstones, maar blijft daar op het circuit zelf weinig van over. Collins denkt dat Red Bull wel ook een bewuste keuze heeft gemaakt in de filosofie. 'Als we de stratencircuits achter ons laten, zal dit beter worden. Het hele aerodynamische platform van Red Bull Racing, de filosofie bij Red Bull; alles is heel erg gericht op de aerodynamica', meent de Britse analist van Sky Sports F1.
Het gevolg is volgens Collins dan ook dat Red Bull excelleert op de traditionele circuits, maar daar de prijs voor betaalt in de langzamere bochten. 'De mechanische grip komt op de tweede plek. Dat is altijd hoe Red Bull de beste auto heeft geproduceerd, aerodynamisch gezien.' Die mechanische grip is bepalend op een circuit als Monaco, terwijl een circuit als Suzuka, Silverstone of Barcelona juist de aerodynamische sterktes beloont.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Welke circuits worden lastig voor Red Bull?
'Op een vlak en effen wegdek met snelle bochten is dat heel gunstig', zegt Collins over de keuze van Red Bull. 'Op een hobbelig circuit, of een stratencircuit, of een circuit waarbij kerbstones belangrijk zijn, maakt dit het veel lastiger. Canada kan ook wel lastig worden. Het is ook een tijdelijk circuit met een bijpassend wegdek. Barcelona zal veel beter gaan, dus het zal per circuit verschillen. Alle stratencircuits of circuits met hobbels zullen een uitdaging vormen.' Voor Red Bull is het dan vooral nog oppassen geblazen voor Canada, Azerbeidzjan, Singapore, en Las Vegas. Ook Hongarije en Brazilië hebben een gladdere asfaltlaag, waarbij de kerbstones cruciaal zijn, wat voor Red Bull eveneens problemen op kan leveren.
Toch denkt Collins dat het probleem van Red Bull op dergelijke circuits niet meer zo extreem zal zijn als in Monaco. 'In Canada, en op andere soortgelijke circuits, is er wel meer marge om andere lijnen te nemen. Het probleem in Monaco is ook dat er geen ruimte is. De muur staat naast het circuit, dus als je geen zelfvertrouwen hebt, en je extra marge moet houden, dan verlies je gewoon tijd. Als de muren verder weg staan, kan je de limieten wat makkelijker opzoeken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties