McLaren-teambaas Andrea Stella blikt terug op wat voor zijn team een goed weekend was. Lando Norris wist tijdens de Grand Prix van Hongarije de tweede plek te pakken, terwijl Oscar Piastri genoegen moest nemen met P5. Tijdens de race plaatste Norris een undercut bij zijn teamgenoot, waardoor er na afloop van de race geruchten rondgingen dat Norris een favoriete rol heeft binnen het team. Stella spreekt dat tegen en zegt dat de keuze om Norris als eerste de pits in te roepen vooral was om tegen Hamilton te kunnen vechten. Piastri verloor op het einde van de race ook veel pace, omdat hij eerder over de kerbstones was gereden, aldus Stella.
Stella legt uit aan Motorsport.com dat de undercut van Norris op teamgenoot Piastri niet een teken van een hiërarchie binnen McLaren was, maar een manier om Hamilton voor te blijven in de race. Norris geniet, volgens Stella, echt geen favoriete rol binnen het team. 'Wat betreft de undercut die we bij de eerste stop hadden, je gaat gewoon echt met de volgorde die natuurlijk is, want je dekt met de auto die meer risico loopt, en dan dek je af met de andere auto,' geeft de McLaren-teambaas als reden waarom Norris als eerste naar binnen werd gehaald.
Het team uit Woking had ook niet verwacht dat Piastri, die een ronde later de pitstraat in ging, achter Norris op de baan zou komen, maar de Brit was gewoon sneller dan verwacht. 'Lando's (Norris, red.) out-lap was gewoon super, supersnel, wat betekende dat Oscar (Piastri, red.) de positie verloor. Om eerlijk te zijn, onze benadering van deze situaties is om eerst aan het team te denken. We denken als een team en dan pakken we de interne situatie aan.' Dat laatste is een kleine verwijzing van Stella naar het team van Ferrari, die vorig jaar op hetzelfde circuit de verkeerde call maakte en Charles Leclerc op de harde band zetten om zo de bedreiging vanuit Verstappen af te kunnen weren. Volgens Stella zorgde de interne strijd bij Ferrari er vorig jaar uiteindelijk voor dat Verstappen er met de overwinning vandoor ging, en de Italiaanse renstal op plekken 4 en 6 bleven steken.
Piastri verloor snelheid aan het einde van de race door schade
De undercut was uiteindelijk de beste keuze voor het McLaren-team, want tegen het einde van de race verloor Piastri veel snelheid. De Australiër moest daarom ook aanzien hoe Lewis Hamilton er met de vierde plek vandoor ging. 'Oscar (Piastri, red.) had schade aan zijn auto en dit betekende dat hij wat tijd verloor vanuit het oogpunt van prestaties', aldus teambaas Stella. 'Maar we denken ook, omdat dit neerwaartse druk aan de achterkant was, dat dit extra slijtage van de banden veroorzaakte. En dat is een deel van de reden waarom hij toen moeite had om Lando (Norris, red.) bij te houden, maar ook met de andere auto's die achter hem kwamen.' Stella denkt dat de schade aan de vloer van Piastri kwam doordat de coureur eerder te hard over de kerbs was gereden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties