Günther Steiner geeft aan dat Haas beperkingen heeft doordat ze afhankelijk zijn van Ferrari-onderdelen. Dit zorgt ervoor dat het lastig is voor Haas om andere aerodynamische concepten te onderzoeken. Haas is dus afhankelijk van Ferrari en de manier waarop het Italiaanse team naar de aerodynamica kijkt. 'Op deze manier is het lastiger om bijvoorbeeld het concept van Red Bull Racing te proberen', stelt Steiner tegenover Autosport.com.
Alle teams binnen de Formule 1 moeten ervoor zorgen dat hun eigen auto ontwikkeld wordt. Haas doet dat ook, maar koopt vooral veel onderdelen van Ferrari. Dit zorgt ervoor dat het Ferrari-pakket veel impact heeft op de auto van Haas. Met name als het gaat over de algemene lay-out van de auto, maar ook het aerodynamische concept heeft veel invloed van Ferrari.
Haas kijkt voorzichtig naar andere concepten
Dit betekent dus dat Haas dicht bij de aerodynamische benadering van Ferrari moet blijven. Volgens teambaas Steiner is dat op het moment een nadeel, want het liefst zou het team kijken hoe de auto zich zou ontwikkelen als ze zich meer op het concept van Red Bull zouden focussen. Hij geeft aan dat het team wel aan het kijken is naar andere concepten, maar dat er geen definitieve plannen zijn om echt van Ferrari af te wijken.
'Het is helaas niet mogelijk om meteen naar het concept van Red Bull over te gaan', stelt Steiner. 'Je moet denken aan de chassis, het koelsysteem, de radiator, en nog veel meer. Je kan niet zomaar alles aanpassen, maar we gaan natuurlijk wel veel verschillende dingen testen. Maar pas als we honderd procent zeker weten dat we de goede kant opgaan, dan gaan we echt dingen aanpassen.'
Steiner: 'Je kan andere niet zomaar blind kopiëren'
Volgens Steiner is het nu vooral een toekomstplan. 'We zijn aan het evalueren voor de komende jaren, maar op het moment hoeft er niet heel veel aangepast te worden. Onze auto is in het middenveld nog best sterk, dus we hoeven Red Bull nog niet compleet na te apen', stelt de Italiaanse teambaas.
Hoe de Haas-bolide er in 2024 uit gaat zien is volgens Steiner nog afwachten. 'Het is lastig, want er moet veel aan gesleuteld worden. Je kan ook niet zomaar andere teams kopiëren, want dat betekent niet per se dat de auto dan echt sneller gaat. We zijn ook nog afhankelijk van Ferrari, dus wat we allemaal kunnen doen is gelimiteerd', aldus Steiner.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties