Na een enerverende Grand Prix in Monaco mogen de heren meteen door naar Barcelona. Daar strijken ze neer op het bekende Circuit de Barcelona-Catalunya, waar tot voor kort de Formule 1-wintertests verreden werden. Inmiddels is dit niet meer het geval, wat betekent dat er meer onzekerheid rondom de prestaties hangt dan voorheen. Bovendien zijn er aanpassingen gedaan aan de laatste sector. F1Maximaal.nl brengt je op de hoogte van alles wat je moet weten over de aankomende baan.
Een ronde in Barcelona wordt geopend met een lang recht stuk dat uitmondt in een snelle rechter-linkercombinatie. Meteen daarop volgt een flauwe bocht naar rechts die ook nog eens heuvelopwaarts gaat. In het verleden hebben we gezien dat coureurs met een goede exit uit bocht 2 ook kunnen besluiten om een wijdere lijn te nemen door deze bocht heen.
Eenmaal aangekomen bij bocht 4 zitten de rijders al in de tweede sector. Na wederom een rechterbocht, ditmaal scherper dan de vorige, duikt het circuit naar beneden voor een scherpe draai naar links. Het verschil in hoogte maakt dit een van de lastigere bochten van het circuit. Ter vergelijking kan je denken aan de hoeveelheid lock-ups die je ziet in bocht 10 van Bahrain International Circuit. Coureurs met veel grip en lef kunnen vervolgens in bocht 7 veel snelheid meenemen bocht 9 in en van die snelheid profiteren in de naar sector 3 lopende DRS-zone.
Hier komen de coureurs een trage S-vormige slinger tegen, gevolgd door de twee laatste bochten van het circuit. De chicane die inmiddels verwijderd is, zat in sector 3 en de coureurs zullen tevreden zijn met het feit dat-ie weg is. Met de 'flow' die het circuit voorheen kende, was namelijk niet iedereen tevreden. De chicane haalde de snelheid uit de ronde en bood de teams een serieuze afstellingsuitdaging. Plots viel er met een dikke achtervleugel immers tijd te winnen. Nu is dit niet meer zo, dus reken er maar op dat de teams daarop inspelen en meer richting Monza-trim gaan dan in de voorgaande jaren.
Bandendegradatie en strategie
Dit weekend kan je rekenen op een mix van diverse strategieën, gezien de bandendegradatie in het warme Spanje vaak hoog ligt. Tel daarbij op dat er dit jaar dus niet getest is in Barcelona en je krijgt een onduidelijk beeld van wat de rijders en teams in dit opzicht precies te wachten staat. Als klap op de vuurpijl wordt ook nog eens een nieuwe slick getest op vrijdag, een band die tijdens het weekend in Silverstone bij goede resultaten definitief geïntroduceerd wordt. Daardoor houden teams minder tijd over om hun gebruikelijke programma's af te werken.
Dat strategie parten gaat spelen is maar goed ook, want inhalen is op het Spaanse asfalt niet overal even makkelijk. De primaire inhaalmogelijkheid ligt bij het aansnijden van bocht 1. Weten coureurs daar de bolide goed te positioneren dan is ook een vervolg in de derde bocht mogelijk voor de echte waaghalzen. In bocht 10 wil inhalen verder ook nog wel eens lukken. De verwachte rijke variatie in bandenstrategieën kan daarnaast qua inhaalfrequentie meehelpen, want op oude banden leveren rijders nu eenmaal relatief veel tijd in.
Upgrades voor Red Bull, wie volgt?
Omdat de teams voorheen referentiedata hadden van de wintertests voor Barcelona was het altijd een populair circuit om de eerste grote updatepakketten mee naartoe te nemen. Dit jaar is dat weliswaar minder relevant, maar dat weerhoudt bijvoorbeeld Red Bull Racing er niet van om alsnog met vernieuwingen aan het materiaal te komen. Mercedes heeft dit al eerder gedaan (in Monaco nadat Imola afgelast werd) en zal ongetwijfeld ook nog wat performance vinden. Monaco is qua lay-out namelijk een uniek circuit waar upgrades niet per definitie goed uitgetest kunnen worden en zeker niet even goed hoeven te werken als op andere circuits.
Van teams zoals Aston Martin horen we opvallend weinig over verbeteringen aan de auto. Het is dus zeker niet uitgesloten dat ook de Britse renstal Spanje gebruikt om te kijken of de uitkomsten van het windtunnelwerk naar behoren presteren. Circuit de Barcelona-Catalunya is immers wel een circuit dat rechte stukken, snelle bochten (waarin aerodynamische grip goed gemeten kan worden), middelsnelle bochten en trage bochten (mechanische grip) heeft. Inmiddels is de trage chicane eruit, wat het voor langzamere knikken minder duidelijk maakt hoe gewijzigde auto's reageren, maar wijzer worden ze er hoe dan ook van.
Thuishelden Alonso en Sainz dagen ongenaakbaar Red Bull uit
Voor wie het vergeten is: er is dit jaar nog geen race geweest die níét gewonnen is door Red Bull. De RB19 is bijzonder snel en logischerwijs verwachten we dat dat dit weekend wederom het geval is. Thuishelden Fernando Alonso en Carlos Sainz hebben beiden aardig materiaal met voldoende snelheid voor een podiumplaats, maar er moet wel iets geks gebeuren wil een van deze heren de zege ook werkelijk naar zich toetrekken.
Afgaand op de resultaten van dit jaar lijkt Alonso overigens wel de man met de grootste kans op een overwinning, mocht er iets fout gaan bij de Red Bulls van Max Verstappen en Sergio Pérez. Een jaar geleden zagen we bij de Oostenrijkse renstal dat ook zij niet altijd vlekkeloos te werk gaan. Destijds werd de Nederlander tegengewerkt door een DRS-probleem. Zonder DRS wist hij lang niet langs de Mercedes van George Russell te komen.
De Spaanse fans hopen uiteraard op iets vergelijkbaars aankomend weekend, zodat Alonso of Sainz een thuisoverwinning kan boeken, maar bovendien de Red Bull-ban van 2023 kan breken. Het feit dat er nog geen enkel ander team gewonnen heeft, onderstreept namelijk maar al te duidelijk dat er op pure pace niemand is die in de buurt komt van vooral Verstappen, maar vaak ook zijn Mexicaanse collega.
Lees ook
Verstappen na Monaco zevende coureur die bijzondere mijlpaal haalt
Verstappen brak Aston Martin-harten: 'Beste sector die ik ooit heb gezien in Monaco'
Meer over Circuit de Barcelona-Catalunya
Door de aanpassingen aan het circuit is het strijdtoneel van aankomend weekend 18 meter korter dan de 4,657 kilometer die de heren in 2022 per ronde overbrugden. De baan is niet opvallend lang, de aanloop naar de eerste bocht vanaf de startpositie is dat wel. Maar liefst 613 meter leggen de rijders af voordat bocht 1 bereikt wordt, wat betekent dat beginnen vanaf de voorste startrij niet altijd een voordeel hoeft te zijn.
De balans is Montmélo altijd een uitdaging vanwege het feit dat de wind nog wel eens wil draaien. Vaak hebben de teams de wind in de rug op het rechte stuk in de ochtend, wat in de hogesnelheidsbochten voor wind van voren zorgt. Dat stabiliseert de bolide ietwat. Wanneer de wind 's middags draait, worden de auto's dan ook instabieler en daar moeten de teams rekening mee houden. Veel om naar uit te kijken voor de 66 ronden durende Grand Prix van aankomend weekend, dus.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties