Max Verstappen heeft zijn achttiende overwinning van het seizoen in Las Vegas behaald, maar volgens Jeroen Bleekemolen was het niet alleen de snelheid en vaardigheid die doorslaggevend waren. In de recente Formule 1 Paddockpraat podcast onthulde Bleekemolen zijn visie op Verstappens succes, waarbij hij de nadruk legde op strategisch denken en slimme zetten.
'Tijdens het rijden behoudt hij altijd het overzicht en denkt hij daaraan. Dat maakt het verschil', merkte Bleekemolen op, wijzend op Verstappens vermogen om strategisch te denken terwijl hij op topsnelheid op de baan racet. Volgens Bleekemolen zijn het deze slimme zetten die Verstappen hebben geholpen uit te blinken en te zegevieren in de intense strijd van de Las Vegas Grand Prix. 'Hij won deze vooral door slimmigheidjes', aldus de Nederlandse autocoureur.
Een opvallend voorbeeld van Verstappens slimme rijstijl was de herstart na de eerste safetycar, waarbij hij met een gewaagde actie direct kon wegrijden bij Charles Leclerc. Bleekemolen benadrukte de risicovolle aard van deze zet: 'Hij zocht daar echt de grens op, want wat hij deed, mag eigenlijk niet.'
Zoekt de grens op
Volgens Bleekemolen overschreed de drievoudig wereldkampioen eigenlijk de regels tijdens de herstart. In deze regels staat dat een coureur niet meer van het gas af mag gaan als hij tijdens de herstart heeft besloten om te gaan. Verstappen deed dit echter wel; hij remde nog een keer voor de bocht. 'Leclerc blokkeerde vervolgens en op dat moment gaf Verstappen gas en was hij weg', legt Bleekemolen uit over de reactie van de Monegask op de slimme zet van Verstappen.
Het was een riskante manoeuvre, maar volgens Bleekemolen was het wel de enige manier waarop de Nederlander de leiding kon behouden. 'Je kunt er van alles van vinden, maar hij zat wel op het randje. Het was overigens wel de veiligste optie om de koppositie te behouden in de race, en hij timede het perfect', licht hij toe.
Bleekemolen benadrukte ook dat Verstappens vermogen om zichzelf na dergelijke acties te verdedigen een cruciaal element is. 'Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je extra moest remmen voor de bocht, of dat je niet harder door de bocht wilde gaan omdat je banden nog koud waren', merkte hij op.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties