Schumacher reageert op WEC-geruchten: 'Meer wil ik er nu niet over zeggen' Formule 1
Formule 1

Schumacher reageert op WEC-geruchten: 'Meer wil ik er nu niet over zeggen'

Schumacher reageert op WEC-geruchten: 'Meer wil ik er nu niet over zeggen'

Mick Schumacher reageert op de geruchten dat hij wordt gelinkt aan een stoeltje in het World Endurance Championship (WEC) met Alpine, al wil hij er niet veel over zeggen. Hij is momenteel aan het evalueren wat zijn beste opties zijn. Volgens de Duitser zijn geruchten er altijd. De toekomst in de Formule 1 van de zoon van Michael Schumacher is onzeker, aangezien het erop lijkt dat hij in 2024 geen stoeltje krijgt bij één van de F1-teams. In een andere klassen heeft hij vermoedelijk meer kansen.

Voorafgaand aan het raceweekend in Singapore kwam het gerucht naar buiten dat Schumacher mogelijk met Alpine in zee zou gaan voor een stoeltje in het WEC. De Franse fabrikant neemt niet alleen deel aan de Formule 1, maar ook aan het kampioenschap met langeafstandsraces. Aangezien Guanyu Zhou ook in 2024 Alfa Romeo-coureur zal zijn, lijken er geen opties meer voor Schumacher te zijn om in 2024 op de F1-grid te komen. 'Geruchten zijn er altijd', reageert de Duitser bij Motorsport-Total.com. 'Soms zijn er dingen die je eerst moet evalueren en begrijpen. Meer wil ik er nu niet over zeggen', besluit Schumacher.

Onlangs heeft de voormalig Formule 1-coureur aangegeven dat hij is begonnen met het bedenken van een plan B, aangezien hij zijn kansen op een F1-stoeltje ook in rook op ziet gaan. Er wordt nu dus beweerd dat er in Singapore een aanbod ligt van Alpine Motorsport Director Bruno Famin, inclusief een uitnodiging voor een eerste test. Alpine heeft aan de zijlijn van de 24-uursrace van Le Mans van dit jaar het voertuig gepresenteerd waarmee ze vanaf 2024 in het WEC zullen deelnemen. De Hypercar A424 moet het Franse merk hopelijk naar de algehele overwinning brengen in de legendarische 24 uur van Le Mans.

Mercedes wil Schumacher graag houden: 'We verliezen hem niet'

Of Schumacher zit te wachten op een carriere-switch naar het WEC is nog de vraag. 'Eerlijk gezegd, voor mij... Het gaat erom de beschikbare mogelijkheden te evalueren en te begrijpen welke andere mogelijkheden er zijn. Dat is wat ik op dit moment doe', verklaart de jonge Duitser, die momenteel werkzaamheden verricht voor Mercedes. De Duitse renstal wil hem in ieder geval niet kwijt. 'Het zou natuurlijk ontzettend jammer zijn als de Formule 1 Mick zou verliezen', geeft Toto Wolff aan. 'Eén ding is zeker: we verliezen hem niet! Als zijn betrokkenheid bij een andere fabrikant het toestaat om bij ons reservecoureur te zijn, dan zullen we hem natuurlijk behouden.'

Tekst gaat verder onder de foto

Schumacher reageert op WEC-geruchten: 'Meer wil ik er nu niet over zeggen'
Schumacher is in 2023 regelmatig in de Mercedes-garage te spotten. (Foto: Mercedes AMG F1)

In dit verband is het handig dat Renault, het moederbedrijf van sportwagenfabrikant Alpine, en het Mercedes-concern al in 2010 een strategische samenwerking hebben gesloten. Het is dus onwaarschijnlijk dat juist Renault zich zou verzetten als Schumacher Mercedes-testrijder wil blijven. Daarnaast denk oom Ralf Schumacher ook dat het WEC helemaal geen slecht idee zou zijn. 'Je bent wereldwijd onderweg als fabrieksrijder, met alle grote merken die er zijn. De auto's zijn erg snel en mogen niet onderschat worden', zegt de Sky Sports Deutschland-expert.

'Het belangrijkste is om testrijder te blijven en tegelijkertijd races te kunnen rijden, dat is cruciaal, want dat mag je niet te lang laten liggen. Maakt niet uit welke race, welke baan, welke inhaalactie - het is altijd beter dan niets! En vooral: In zo'n hoogwaardige auto is het sowieso een geweldige training', besluit de broer van Michael Schumacher. Overigens, in een omgeving waarin zijn vader ooit heeft gereden - in de ruimste zin van het woord. Het Formule 1-team Alpine is namelijk voortgekomen uit dat team waarvoor Michael Schumacher zijn eerste twee van zeven wereldtitels won, destijds (1994 en 1995) nog onder de naam Benetton.

Schumacher neemt voorbeeld aan Albon: 'Iedereen dacht dat hij nooit meer zou terugkeren'

Schumacher is van plan om de resetknop in te drukken. Een stap terugzetten en tijdelijk overwegen om deel te nemen aan een andere raceklasse maakt deel uit van dit plan. Alexander Albon heeft laten zien hoe het moet: na zijn vertrek bij Red Bull eind 2020 reed hij in 2021 een seizoen in de DTM en keerde in 2022 terug naar de Formule 1. 'Iedereen dacht dat hij nooit meer zou terugkeren toen hij destijds met de DTM begon. Dus er zijn zeker mogelijkheden', zegt Schumacher. 'Dit is iets wat je moet begrijpen en evalueren, wat die mogelijkheden zijn. Dit is precies het proces waar we ons nu in bevinden.'

Tekst gaat verder onder de foto

Schumacher reageert op WEC-geruchten: 'Meer wil ik er nu niet over zeggen'
Albon vertoefde een jaar in de DTM voordat hij terugkeerde in de F1. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Echt ideaal is zo'n tussenjaar niet, maar meerdere coureurs hebben bewezen terug te kunnen keren. Daar is Albon één van. 'Ideaal gezien zou ik zo snel mogelijk weer willen racen', gaat de jonge Duitser verder. 'Dit jaar heb ik besloten om geen races te rijden omdat ik me voor 100 procent wilde concentreren op de Formule 1. Maar ja, ik denk wel dat ik volgend jaar idealiter weer zal racen.' Hij herhaalt dat hij het Formule 1-hoofdstuk niet te snel af wil sluiten. 'Er zijn al situaties geweest waar coureurs na drie, vier jaar terugkeerden. Op dit moment is het mentaal niet bepaald gemakkelijk, maar het gaat erom om door te blijven vechten en het echt te proberen, dat probeer ik nu.'

Verstappen kan dit weekend zijn elfde zege op een rij pakken! Ook wedden op F1? Registreer nu bij JACKS en ontvang 60 euro aan free bets! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws