Op nieuwe on-board beelden is te zien dat Sergio Perez tijdens de Grand Prix van Imola de afstellingen van Max Verstappen doorkreeg van zijn ingenieur. Vlak na de aanpassingen gedaan te hebben, schoot de Mexicaan echter van het circuit terwijl de safety car op de baan was. Zouden de tips over de afstellingen van de Nederlander de Red Bull dusdanig aangepast hebben dat het resulteerde in een glijpartij voor de Red Bull Racing-coureur?
Nieuwe on-boards, te vinden op YouTube, tonen een fragment aan boord bij de Mexicaan terwijl de safety car op het circuit is gedurende de Grand Prix van Emilia Romagna. Terwijl de heren druk bezig waren om de bolides op het circuit te houden liet Perez' ingenieur los met welke instellingen Verstappen exact reed: 'Checo, Max heeft min drie op de bias.' Perez zien we in een reactie enkele knoppen indrukken op het stuur.
'En torque? Hoe zit hij qua torque?', vraagt Perez aan zijn man op de pitmuur in een reactie. Perez poogde om zijn kansen op een podiumplaats te vergroten door naar zijn Limburgse collega te kijken. 'Hij heeft dezelfde positie qua torque', werd hem verzekerd. 'Hij zit op torque zes, torque zes.' Na deze aankondiging slingerde Perez wat om zijn banden warm te houden, om vervolgens aan te komen bij de bocht waar hij de grootste fout van de race maakte.
Perez schiet van het circuit
De linkerbocht nadat hij de instellingen veranderd heeft, verliest Perez de controle over het stuur. Hij belandt naast het asfalt maar weet zijn bolide uit de muur te houden. De Red Bull-man wordt gepasseerd door een McLaren en een AlphaTauri. Deze verloren posities neemt hij onrechtmatig weer terug (beelden hier) wanneer hij zijn weg naar het circuit weer gevonden heeft. Het kwam Perez op een tijdstraf van tien seconden te staan.
Tot op heden werd verwacht dat de fout van Perez simpelweg een rijdersfout was omdat het wegdek te nat was. Meerdere coureurs, zoals Max Verstappen, Carlos Sainz en Lewis Hamilton waren immers ook niet in staat om hun bolides voor de volle honderd procent te controleren gedurende de wedstrijd. Maar nu bekend is dat Perez vlak daarvoor aan de instellingen van zijn RB16B zat, is het niet onlogisch om je af te vragen of de wijzigingen in de afstelling van de Red Bull deze fout van teweeg hebben gebracht.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties