De concurrentie van Red Bull Racing gaat momenteel alles op alles zetten om de Oostenrijkse renstal in te halen. Mercedes gaat dat doen door het concept van de auto om te gooien, maar Michael Schmidt vraagt zich af of dit de Duitse renstal ook daadwerkelijk dichter bij Red Bull zal brengen. De data van de windtunnel hebben het team namelijk al eerder voorgelogen. Ferrari gaat een ander plan trekken dan Mercedes om zo weer competitief te kunnen zijn.
Schmidt heeft al eerder aangegeven dat de concurrentie geen idee heeft hoe Red Bull zoveel performance heeft weten te vinden. De RB19 rijdt het dichtst tegen de grond, maar andere teams kunnen hun auto's simpelweg niet verlagen. De concurrentie wil Red Bull dan ook zien te pakken met hun eigen ontwikkelingsprogramma's. 'Het is wel duidelijk dat Red Bull dicht tegen de limiet zit en dat andere teams relatief meer speelruimte hebben om performance te vinden. Het is alleen de vraag of het dit jaar al genoeg zal zijn', zegt Schmidt bij Auto, Motor und Sport.
Waarom wachtte Mercedes zo lang?
Mercedes heeft al aangegeven dat een conceptwijziging wel degelijk overwogen wordt. De Duitse renstal zal dan overstappen naar een concept dat lijkt op de RB19. Toto Wolff heeft al gezegd dat hij in de windtunnel kan zien dat dit concept een significante stap vooruit is. 'Als je die getallen nu in de windtunnel ziet, waarom zag je deze dan niet eerder?', vraagt Schmidt zich hardop af. 'Er zijn twee redenen waarom ze zich aan het concept hebben vastgehouden: de zege in Brazilië en de cijfers in de windtunnel. Dat is op het circuit opnieuw niet terug te zien.'
De journalist denkt dat het handig zal zijn voor Mercedes om naar de woorden van Franz Tost te luisteren. 'Het maakt hem niet uit wat er in de data staat, hij wil goede rondetijden zien.' Dat dit betekent dat Mercedes naar Red Bull moet kijken, zal volgens Schmidt geen probleem moeten zijn. 'Als het team daadwerkelijk met Verstappen kan vechten, dan verstomt de kritiek al heel snel. Niemand zou dan moeten klagen, want dan hebben we eindelijk weer een spannend gevecht.'
Wat gaat Ferrari doen?
De start van het 2023-seizoen verloopt bij Ferrari ook nog niet volgens plan. De Italiaanse renstal gaat echter een andere kant op dan het team van Mercedes en kijkt niet naar Red Bull. 'Dit jaar zal Ferrari zich vasthouden aan hun concept. Ze zullen niet, zoals Mercedes, halverwege het seizoen een grote ommekeer maken, omdat dit te veel capaciteit zou kosten. Ferrari zou ook in de problemen komen met het budgetplafond omdat alle ontwikkelingsstappen al gepland zijn en in productie zijn.'
Frédéric Vasseur heeft dan ook al aangegeven dat Ferrari elk weekend wel wat nieuws zal brengen. 'Dus alles is gepland tot aan de zomerstop. Voor volgend jaar zal Ferrari een ander concept moeten overwegen als er geen verbeteringen zijn. Elk concept heeft een bepaald potentieel, en hoe langer je eraan werkt, hoe meer je de limiet ervan leert kennen.' De RB19 lijkt momenteel dus het grootste potentieel te hebben. 'Maar zelfs Adrian Newey weet dat niet zeker', aldus Schmidt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties