Joe Saward schrijft in zijn blog dat de Duitse Grand Prix een goede kans maakt om terug te keren op de Formule 1-kalender. Volgens de Formule 1-journalist maken de fans zich zorgen over het verdwijnen van Europese races, maar daar gaan de Duitsers een stokje voor steken met een ambitieus plan voor 10 jaar.
Volgens Saward ligt er in Duitsland een ambitieus plan op de plank voor een Formule 1-race op Hockenheim voor de komende 10 jaar: 'Ik hoor al een paar weken dat de Duitsers steeds ambitieuzer worden en een 10-jarige deal voor een race willen sluiten.' Volgens de de Brit wil Hockenheim de Duitse fans een race geven om zo al in te spelen om de komende F1-intrede van Audi en Porsche.
Porsche en Audi brengen F1 naar Duitsland
Ondanks dat de huidige prestaties van de Duitse coureurs niet om over naar huis te schrijven zijn, zijn er wel degelijk aanknopingspunten voor de Duitse autosportmarkt. Dit gaat dan met name over de aanstaande toetreding van Audi en Porsche: 'Duitsland heeft een paar dingen in zijn voordeel. Ook al zetten de Duitse coureurs de wereld niet in vuur en vlam en niemand in Duitsland ziet Mercedes als een Duits team, het is wél de thuisbasis van Audi en Porsche. Het woord gaat nog steeds dat ze beide zullen aantreden in de Formule 1 in 2026.'
Volgens de journalist wordt er momenteel hard gewerkt in Duitsland aan een plan voor de Formule 1: 'Er wordt gezegd dat de Automobilclub van Deutschland (AvD) er erg op gebrand is om Duitsland weer op de F1-kaart te zetten en hoewel er wat regionaal geld is voor het circuit, komt de beste hoop van federale bronnen. De nieuwe minister van financiën Christian Lindner houdt van auto's en ik heb me laten vertellen dat hij een Porsche-freak is, zelfs met een wedstrijdlicentie.'
Nürburgring geen optie voor de Formule 1
Waar men Duitsland zegt, denkt elke autosport liefhebber natuurlijk meteen aan de Nürburgring, toch is een Formule 1-race op het historische circuit geen optie, volgens Saward. 'De Nürburgring bevindt zich in een lastige situatie omdat het eigendom is van een Russische oligarch en de Formule 1 is niet van plan om een deal te sluiten met een van deze personen. Het is ook twijfelachtig dat de Nürburgring in staat zal zijn om een internationaal circuit licentie te krijgen. De FIA lijkt niet te zijn enthousiast om deze uit te delen aan organisaties met Russische connecties.'
Volgens Saward zal het historische circuit dus niet overwogen worden ondanks het geklaag van de eigenaar. 'De Russen kunnen daarover klagen als ze willen, maar helaas hebben de acties van president Poetin en het gebrek aan verzet tegen zijn activiteiten in eigen land ertoe geleid dat Rusland niet langer een grote speler in de internationale autosport is', zo sluit hij af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties