Carlos Sainz was een tevreden coureur na afloop van de Grand Prix in Canada. Dat komt grotendeels door de strategie van Ferrari. De Spanjaard is daar zeer over te spreken en noemde het tegenover Motorsport.com 'een race met de perfecte strategie', waarbij Ferrari 'de juiste call nam om op de mediums te blijven rijden.
De blijheid van Ferrari-coureur Sainz op zondag is wel anders dan de gemoedstoestand van de Scuderia op zaterdag. Het was een tegenvallende kwalificatiesessie waarbij teamgenoot Charles Leclerc niet eens in Q3 wist te komen. Sainz zelf kwalificeerde zich op de achtste plek, maar moest door een gridstraf van drie plaatsen op zondag genoegen nemen met de elfde plek. Tijdens de kwalificatie hinderde hij Alpine-coureur Pierre Gasly.
Ferrari profiteerde van goede strategie
Op zondag begon Sainz dus achter zijn teamgenoot, maar wel vol vertrouwen. Beide coureurs begonnen op de mediumband waarmee ze lieten zien dat ze een goed tempo konden behouden. Tijdens de safetycar besloot het team om beide coureurs op de baan te laten. Een goede keuze, meent Sainz. Pas in de 38ste ronde bracht Sainz een bezoek aan de pitstraat, wat dan ook zijn enige pitstop zou zijn. Sainz kwam uiteindelijk als vijfde over de eindstreep, één plek achter teamgenoot Leclerc.
Na afloop van de race was Sainz zeer te spreken over zijn prestatie en de keuzes van zijn team. 'De kwalificatie viel tegen want we hadden veel meer snelheid dan we daar hebben laten zien', stelt Sainz. 'Het was leuk geweest als we vooraan konden starten, maar we hadden een zeer goed tempo en ook de strategie was perfect. Het was mooi geweest als we vanaf het begin tegen Aston Martin en Mercedes konden vechten, maar ook hier teken ik voor.'
Sainz: 'We hebben onze ware snelheid laten zien'
Het is in het verleden wel eens fout gegaan met de strategie van Ferrari, maar in Canada was er geen vuiltje aan de lucht. 'Het was de juiste call om ons door te laten rijden op de mediumbanden tijdens de safetycar', vertelt de Spaanse coureur. 'De banden voelden goed aan en het circuit ligt ons ook gewoon beter. We hebben nu aan iedereen laten zien dat we sterk zijn op circuits met minder slijtage en langzamere bochten. Hier hebben we onze echte snelheid kunnen tonen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties