Sainz nam drastische maatregel: 'Ik moest mijn rijstijl volledig veranderen' Formule 1
Formule 1

Sainz nam drastische maatregel: 'Ik moest mijn rijstijl volledig veranderen'

Sainz nam drastische maatregel: 'Ik moest mijn rijstijl volledig veranderen'

Ferrari-coureur Carlos Sainz geeft aan dat hij zijn rijstijl flink moest aanpassen om weer wat beter te rijden, maar dat kostte veel tijd. De Spanjaard had begin dit jaar veel moeite met de prestaties uit zijn F1-75 halen. De coureur verklaart dat het erg lastig was, omdat aanpassingen rondom de afstelling niet echt mogelijk waren.

Sainz had er voor dit seizoen al een jaar op zitten bij Ferrari, wat de coureur hielp bij de start dit jaar. 'Ik benaderde 2022 met een zekere rust, maar tegelijkertijd was het alsof ik helemaal opnieuw begon, aangezien we een compleet nieuwe auto hadden, vanwege de nieuwe reglementen', begint de Spanjaard bij de Britse tak van Motorsport.com. De 28-jarige coureur heeft dit jaar veel moeite met die nieuwe auto, terwijl hij een seizoen eerder een stuk gemakkelijker aan een nieuwe wagen gewend raakte.

'Het was frustrerend. Ik had het gevoel dat ik begin 2021 wist waar de limieten van de auto lagen en waar ik de laatste twee tienden kon vinden, zoals vaak in een bepaald soort bocht', vertelt Sainz. Dit jaar is dat echter anders. 'We hadden eindelijk een competitieve auto, en plotseling bevond ik me in een geheel andere positie waarbij ik meer dan twee tienden achter mijn teamgenoot lag en zonder te begrijpen waarom.'

Sainz: 'Het Barcelona-weekend was mijn laagtepunt'

Om te zorgen dat het beter ging, moest de coureur drastische aanpassingen doen. 'Ik moest mijn rijstijl volledig veranderen en overstappen op een manier van rijden die voor mij heel onnatuurlijk was en dat maakte er een tijdrovende stap van', verklaart Sainz. 'Ik probeerde ook oplossingen die in de verkeerde richting leken te gaan om later te ontdekken dat ze niet verkeerd waren.'

Het kostte veel tijd op momenten dat je dit liever aan andere dingen besteedt. 'Het moest allemaal tijdens raceweekenden, omdat er geen tests meer zijn', legt de Spanjaard uit. Ook vertelt hij dat er vanuit Ferrari aanpassingen moesten komen. 'Het team luisterde duidelijk naar me en was zich altijd bewust van mijn problemen.'

Toch was het niet gemakkelijk om zomaar veel aanpassingen te doen. 'We zitten in een tijdperk van het budgetplafond en bovendien bieden deze auto's niet veel ruimte qua set-up', legt Sainz uit. 'Als ik terugdenk aan het Barcelona-weekend, dan was dat mijn laagtepunt qua snelheid, zowel in de kwalificatie als in de race. Ik heb constant gezocht naar dat gevoel van vertrouwen dat een auto je moet geven om er het maximale uit te kunnen halen.'

Sainz: 'Je denkt dat je snel bent, maar anderen zijn beter'

Het hielp Sainz ook niet dat het niet slechts één onderdeel was waar hij moeite mee had. 'Mijn gehele rijstijl paste niet goed bij deze auto', zegt hij. 'Soms gebeurt het in de carrière van een coureur om in een auto te stappen, zoals ik in 2021 deed, en zonder iets speciaals te doen, gaat het meteen goed', vervolgt de coureur. Dat was dit jaar echter niet het geval.

'Andere momenten stap je in een andere auto, dan denk je dat je een goede rondetijd hebt gereden, en dan zie je dat er mensen zijn die het beter hebben gedaan. Op dat moment vraag je je af waarom, aangezien je het gevoel hebt dat je snel was', verklaart Sainz. Het was alleen jammer dat het dit jaar gebeurde voor de coureur. 'Het meest frustrerende aspect is dat we ons in een situatie bevinden met een competitieve auto', zo vertelt hij. Toch was er een kantelpunt. 'Toen kwam de Canadese Grand Prix, en vanaf dat moment vond ik mijn weg.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws