Russell denkt wel te weten waar Mercedes-problemen vandaan komen: 'De stopwatch liegt niet' Formule 1
Formule 1

Russell denkt wel te weten waar Mercedes-problemen vandaan komen: 'De stopwatch liegt niet'

Russell denkt wel te weten waar Mercedes-problemen vandaan komen: 'De stopwatch liegt niet'

George Russell geeft eerlijk toe dat hij zijn P7-kwalificatieresultaat in Miami wel zag aankomen. Volgens de Brit is dat namelijk ook ongeveer de plek waar de W15 op dit moment op de grid thuishoort. Wel blijft Russell optimistisch, en denkt hij dat zijn team de oorzaak van de aanhoudende problemen van de Mercedes-bolide heeft gevonden.

Het was geen zaterdag om over naar huis te schrijven in Miami voor het Mercedes-team. Beide Mercedes-coureurs wisten tijdens de sprintrace niet in de top tien te eindigen, en Russell bleef steken op P12. Zowel Russell als Lewis Hamilton kwamen daarbij tijdens de kwalificatie later op de dag niet hoger dan respectievelijk P7 en P8. De jonge Britse coureur denkt wel ongeveer te weten waardoor de tegenvallende resultaten van Mercedes tijdens het Amerikaanse Grand Prix-weekend werden veroorzaakt.

'We hadden de hele kwalificatie moeite om de banden in het juiste venster te krijgen', geeft Russell aan als voornaamste reden voor het uitblijven van goede resultaten, in het officiële persbericht. 'Ze werken binnen een heel klein venster en we zagen met Lewis (Hamilton, red.) in Q2 dat we goede snelheid hadden als we ze op een betere plek konden krijgen. Dit is echter voor iedereen hetzelfde verhaal. We moeten realistisch zijn en tenzij we de perfecte ronde rijden, is P7 en P8 ongeveer waar onze auto op dit moment staat. We weten dat er werk aan de winkel is en hopelijk gaat het morgen beter.'

Tijdens de sprintrace eerder op de dag ging het niet heel veel beter voor het team van Mercedes, maar volgens Russell kwam dat vooral door de DRS-trein waarin hij vast kwam te zitten. 'In de sprintrace eerder op de dag had ik een goede start, maar ik kwam vast te zitten aan de buitenkant en verloor een paar posities. Daarna zat ik vast in een DRS-trein, dus het was nogal een processierace. Hopelijk hebben we zondag een betere Grand Prix en gaan we vooruit.'

Mercedes weet waar problemen vandaan komen

Het 2024-seizoen van Mercedes is tot nu toe een behoorlijk achtbaan voor het team, en onverwacht goede resultaten, zoals de P2 van Hamilton tijdens de Chinese sprintrace, worden afgewisseld met teleurstellende races. Russell ziet echter een lichtje aan het einde van de tunnel, want volgens hem weet Mercedes nu wel waar de problemen van de W15 vandaan komen.

'Feit is dat de stopwatch niet liegt. We weten dat een aantal van de veranderingen die we sinds eind vorig jaar hebben doorgevoerd, misschien hebben overgecompenseerd met een aantal van de ontwikkelingspunten die we hebben gedaan', vertelt Russell over de reden voor de huidige problemen bij Mercedes, tegenover Sky. 'We hebben nu beperkingen met de auto, die totaal anders zijn dan wat we twaalf maanden geleden hadden. We hebben zoveel werk gedaan om de problemen op te lossen en we zijn een beetje te ver die kant op gegaan. We weten dus dat we moeten verbeteren, en snel ook.'

De tekst loopt verder onder de afbeelding.

Russell denkt wel te weten waar Mercedes-problemen vandaan komen: 'De stopwatch liegt niet'
Volgens Russell is er licht aan het einde van de tunnel voor Mercedes: 'We begrijpen waarom we er nu zo voor staan' (Foto: Mercedes AMG F1)

Volgens Russell is het grote voordeel wel dat Mercedes nu beter weet waar de problemen met de bolide vandaan komen, waardoor ze deze sneller hopen te kunnen oplossen. 'Ik denk dat als we naar de data kijken, we begrijpen waarom we er nu zo voor staan. Vorig jaar, toen we naar de data keken, begrepen we waarom we in dezelfde positie zaten en ik denk dat we helaas waarschijnlijk hebben overgecompenseerd om de problemen van vorig jaar op te lossen. We zijn nu van dit uiterste naar dat uiterste gegaan en we moeten een soort van terugspoelen en onszelf halverwege vinden.'

Russell: 'Dit is de realiteit van F1'

Ondanks dat Mercedes nu weet waar de problemen zich op de auto bevinden, gaat het volgens Russell nog wel even duren voordat zijn renstal deze ook echt kunnen oplossen. 'Het duurt acht weken om ontwikkelingen en upgrades door te voeren in de auto. Je leert dit probleem in race één of race twee en je kunt die upgrades niet zomaar meenemen naar de volgende race. Je moet ze in de windtunnel stoppen. Iemand moet het ontwerpen. Iemand moet het tekenen. Iemand moet het bouwen en dan ben je halverwege het seizoen. Dus ik denk dat het daarom zo moeilijk is als je op achterstand staat, om ineens die vooruitgang te boeken. Iedereen verwacht het morgen en we willen het morgen, geloof me, maar dit is de realiteit van F1.'

Niets missen van Verstappen in 2024 en 2025? Sluit dan een abonnement af bij Viaplay.

Pakt Verstappen de overwinning in Miami? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws