Rosberg houdt zich niet in tegenover Brown: 'Je stond gewoon toe dat Leclerc kon inhalen' Formule 1
Formule 1

Rosberg houdt zich niet in tegenover Brown: 'Je stond gewoon toe dat Leclerc kon inhalen'

Rosberg houdt zich niet in tegenover Brown: 'Je stond gewoon toe dat Leclerc kon inhalen'

Voormalig wereldkampioen Nico Rosberg vraagt zich na de Grand Prix van Italië af waarom McLaren nog steeds niet echt regels heeft ingevoerd betreffende haar rijdersduo. De Duitser heeft dan ook wat vragen voor McLaren-CEO Zak Brown en heeft daarbij ook kritiek. McLaren had de race op Monza kunnen winnen, maar Ferrari ging er met de zege vandoor.

Het leek allemaal in kannen en kruiken te zitten nadat McLaren een front row lockout pakte tijdens de kwalificatie in Italië. Met titelrivaal Red Bull Racing op de vierde startrij kon het bijna niet meer misgaan. Echter zag Oscar Piastri zijn kans schoon om Lando Norris in te halen in de Variante della Roggia, op een moment waarop Norris het niet verwachte. Daardoor raakte de Brit even uit zijn ritme, en kon Charles Leclerc er ook voorbij. Vervolgens lukte het hem niet om Piastri en Leclerc in te halen.

Piastri lag vervolgens op de koers van de zege, maar Leclerc wist zijn banden beter overeind te houden en besloot voor een eenstopper te gaan. Zo won hij de race. Rosberg denkt dat het tijd wordt dat McLaren meer maatregelen neemt. De 'Papaya rules' die werden genoemd door de engineers zijn niet serieus genoeg. 'We kwamen aan bij bocht vier', begint Rosberg bij Sky Sports, die zich tot Brown richt. 'Eerst spint Lando bijna. Het was allemaal erg close. Closer kon het bijna niet. Daarna liet je toe dat Leclerc er voorbij kon komen!' klinkt de Duitser.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Rosberg houdt zich niet in tegenover Brown: 'Je stond gewoon toe dat Leclerc kon inhalen'
Piastri kwam als eerste uit bocht vier en haalde Norris in.

Volgens McLaren was Ferrari vooral sneller en had de Britse renstal meer last van graining. Het feit dat Norris en Piastri in de eerste ronde al met elkaar een het vechten waren, werd niet echt genoemd. 'Misschien waren dat wel die 2,6 seconden geweest die je de overwinning hebben gekost', gaat de oud-kampioen verder, terwijl Brown rustig luistert. 'Is het niet tijd om hier een paar regels in te voeren?' vraagt Rosberg. De Duitser heeft zelf vaak genoeg te maken gekregen met deze regels bij Mercedes, vooral toen hij en Lewis Hamilton in 2016 vochten om de titel.

Brown geeft toe: 'Dat is een terechte vraag'

Rosberg had tevens begrepen dat McLaren één auto in zou zetten als de verdediger, zodat de zege veiliggesteld kon worden. 'Dus stel je daarmee eigenlijk dat Oscar zich niet aan de regels hield?' vraagt Rosberg. 'Nee, nee, dat was niet het geval, alleen in bocht 1', legt Brown uit. 'Oké, maar wordt het dan niet alsnog tijd om wat teamorders te introduceren?' gaat Rosberg verder. 'Misschien wel, maar dat gaan we allemaal bespreken in de aankomende dagen', antwoordt Brown. 'We kregen Leclerc helaas in het midden, maar was het ons dan gelukt om weg te rijden en die drie, vier seconden weer goed te rijden? Dat is een terechte vraag.'

De McLaren-CEO geeft toe dat de inhaalactie van Piastri echter wel aan de agressieve kant was. 'De pitmuur werd wel een beetje zenuwachtig. Het was mooi geweest als ze nog wat langer samen (op P1 en P2, red.) hadden kunnen rijden', voegt Brown eraan toe. 'Oké, maar dan: Papaya-regels? Wat houdt dat in?' vraagt Rosberg. 'You know, het is je teamgenoot, race hard, elkaar niet raken, niet crashen, respecteer je teamgenoot. Lando kwam slecht uit de bocht, en dat opende de deur ook een beetje', geeft Brown toe.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws