Red Bull werpt een blik op de McLaren: 'Is in onze optiek ook erg riskant' Formule 1
Formule 1

Red Bull werpt een blik op de McLaren: 'Is in onze optiek ook erg riskant'

Red Bull werpt een blik op de McLaren: 'Is in onze optiek ook erg riskant'

Red Bull Racing heeft haar best gedaan om de problemen van de RB20 niet mee te nemen naar het 2025-seizoen. Tijdens de testdagen klonk Max Verstappen soms positief, maar waren er ook wat twijfelachtige momenten bij. Met name op vrijdag leek het niet helemaal soepel te gaan met de mid-corner balance. Technisch directeur Pierre Waché weet dat ze vorig jaar te ver doorschoten, en dat ze dat dit jaar recht willen zetten.

De Oostenrijkse renstal liet gemixte signalen horen tijdens de driedaagse wintertest in Bahrein. Topadviseur Helmut Marko en Verstappen waren allebei positief over de RB21, die het op woensdag en donderdag goed leek te doen. Op vrijdag liet de Nederlander echter weten dat er nog behoorlijk wat werk te doen staat voordat ze in Australië een goede raceauto zullen hebben.

Waché geeft in gesprek met Motorsport.com ook aan dat hij 'positiever had kunnen zijn' en dat de auto niet op alle momenten reageerde zoals verwacht. Hoe dan ook denkt Red Bull wel een stabielere auto te hebben dan vorig jaar. De stappen in de juiste richting zijn tijdens de winterstop in ieder geval gezet. Waché geeft aan dat er vooral 'onderhuis veel is veranderd'.

Het gaat om aanpassingen die men niet zo snel kan zien aan de buitenkant van de bolide. 'Hoe de auto er aan de buitenkant uitziet, is vergelijkbaar met vorig jaar. Alsnog is het niet identiek', zegt de Fransman. 'Maar verder is de hele auto veranderd. We hebben ons vooral gericht op de karakteristieken van de auto, met onder meer de aerodynamica en de ophanging, om de coureurs een beter gevoel te geven.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull werpt een blik op de McLaren: 'Is in onze optiek ook erg riskant'
Waché lijkt nog niet helemaal overtuigd te zijn door de RB21.

2024-auto was 'te scherp'

Red Bull kampte in 2024 met een wispelturige auto. De onbalans deed de prestaties van de bolide de das om. Met name op stratencircuits of banen met hobbelig asfalt ging het mis. 'Het moet de pijnpunten van vorig jaar wegnemen', gaat Waché verder. 'De auto is wel echt anders en we moeten zien of dat zich uitbetaalt of niet.' Een aantal karakteristieken van de auto moesten grondig aangepakt worden.

'De 2024-auto had potentie, maar was complex om te gebruiken en ook verraderlijk in lastige omstandigheden', vervolgt Waché. 'De auto was erg scherp en door die eigenschappen konden de rijders de auto niet in alle omstandigheden goed gebruiken. Voor dit jaar hebben we de potentie misschien een beetje verlaagd, maar de coureurs moeten de auto wel beter kunnen gebruiken.'

Waché geeft aan dat ze wellicht iets te veel op Verstappen hebben geleund in 2024. 'Als je een coureur zoals Max hebt, dan kun je het werkvenster verkleinen en races winnen, maar misschien zijn we daarin te ver gegaan. Daardoor hebben we onze visie aangepast, maar niet helemaal', zegt de technisch directeur van Red Bull. Ook bij de concurrentie was te zien dat het een en ander is aangepast.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull werpt een blik op de McLaren: 'Is in onze optiek ook erg riskant'
Verstappen in zijn nieuwe bolide op het Bahrein International Circuit.

McLaren een stap te ver gegaan?

Als Waché naar de Ferrari en McLaren kijkt, zijn een aantal dingen opvallend. 'McLaren is interessant. De voor- en achtervleugels flexen enorm. Verder is de wielophanging interessant, maar in onze optiek is die ook erg riskant', zegt hij. Het systeem van McLaren lijkt een verbeterde anti-dive aan de voorkant en anti-squat aan de achterkant te hebben.

Dit suggereert dat ze een aerodynamisch platform hebben dat werkt binnen een nog kleiner werkvenster betreffende de rijhoogte. 'Het wordt interessant om te zien of ze dat succesvol hebben kunnen implementeren', zegt Waché. 'De Ferrari is ook interessant. Ik denk dat ze hebben geprobeerd om de problemen uit het verleden op te lossen. Het belooft in ieder geval erg spannend te worden tussen vier teams', aldus Waché.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws