Red Bull Racing kondigde op vrijdag 3 februari aan dat ze vanaf 2026 in zee gaan met Ford. Tot 2026 blijft het team van Max Verstappen en Sergio Pérez gekoppeld aan Honda, waar teambaas Christian Horner nog steeds erg blij mee is. Om de volgende stap te zetten in het Powertrains-project was het echter noodzakelijk om de deal te sluiten met Ford. Het Amerikaanse automerk gaat vanaf 2026 de motorleverancier zijn van de Oostenrijkse formatie.
Tijdens de presentatie van de RB19 in New York werd bekendgemaakt dat Ford en Red Bull vanaf 2026 gaan samenwerken. Dan begint het nieuwe tijdperk voor de Formule 1-krachtbronnen, en neemt Red Bull definitief afscheid van Honda. 'Ze blijven bij ons tot het einde van 2025', legt Horner uit, die wat meer duidelijkheid geeft over de situatie met de Japanse motorfabrikant. 'We hebben een fantastische partner aan Honda gehad. Toen ze in 2020 aankondigden dat ze zich zouden terugtrekken, vonden we dat zeer jammer. Daaruit vloeide Red Bull Powertrains voort, waarin we de teugels van onze toekomst in eigen handen namen', gaat de Brit verder.
'Honda ging er toen gelukkig mee akkoord om motoren te blijven leveren tot het einde van 2025. In ruil daarvoor verzamelen wij middelen voor 2026. We hebben dat contract en een geweldige werkrelatie met hen. Honda blijft een fantastisch bedrijf en we zullen doorgaan met Honda onder de huidige reglementen tot de laatste race van dat seizoen', aldus Horner. Het succes met Honda is ook niet onopgemerkt gebleven. De combinatie van de Red Bull Powertrains en de RB18 van 2022 leverde een rijderstitel van Verstappen en de constructeursbokaal op. Hoe dan ook vond Red Bull dat ze een nieuwe weg in moest slaan om de volgende stap te zetten in het Powertrains-project.
'Honda was een afzonderlijke entiteit'
Horner onthulde dat de volgende stap gezet kon worden door te tekenen met Ford. 'Honda was een afzonderlijke entiteit, waar er geen overdracht van intellectueel eigendom of knowhow is. Red Bull was de afgelopen maanden dan ook volledig gericht op de reglementen voor 2026', legt de 49-jarige uit. 'Vanzelfsprekend zijn onze wegen anders, nu we een partner hebben als Ford. We wensen Honda veel succes voor 2026, aangezien hun plannen bijna werkelijkheid worden.' Honda staat immers op de lijst van de motorleveranciers voor 2026 die zich hebben gemeld bij de FIA. 'Tussen nu en dan zullen we heel nauw samenwerken en ons best doen om voort te bouwen op het succes dat we tot nu toe hebben behaald.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties