Red Bull met complimenten voor Ford: 'Hierdoor kunnen we echt de concurrentie aangaan' Formule 1
Formule 1

Red Bull met complimenten voor Ford: 'Hierdoor kunnen we echt de concurrentie aangaan'

Red Bull met complimenten voor Ford: 'Hierdoor kunnen we echt de concurrentie aangaan'

Terwijl het 2025-seizoen nog moet beginnen zijn Red Bull Racing en Ford al bezig om alles voor het 2026-seizoen voor te bereiden. Over 46 weken zal Red Bull met het Ford-logo op de auto op de grid verschijnen, een symbool van de nieuwe samenwerking. Teambaas Christian Horner spreekt zijn vertrouwen uit, maar het is toch wel een behoorlijke uitdaging die ze tegemoet gaan.

Horner sprak na de 24 uur van Daytona al over de samenwerking met Ford tijdens het launch event van het Amerikaanse merk. Hij legde uit dat Ford veel ervaring en kennis meeneemt op het gebied van een elektrische krachtbron, en dat dat erg waardevol is voor het nieuwe tijdperk van de Formule 1. Zowel Horner als CEO Jim Farley verkondigden trots dat alles op schema loopt. 'De samenwerking is fantastisch', benadrukt Horner ook nog in gesprek met Motorsport.com.

'Een van onze zorgen toen we dit project op ons namen, was dat we niet dezelfde diepgaande kennis zouden hebben als Ferrari, Mercedes of de andere fabrieksteams', legt hij uit. 'Maar toen ontstond de samenwerking met Ford op een natuurlijke manier, en dat heeft ons een geweldige samenwerking opgeleverd, met veel enthousiasme op verschillende afdelingen. Hierdoor kunnen we echt de concurrentie aangaan met wat onze rivalen tot hun beschikking hebben.'

Brandstof gaat cruciaal worden

Ferrari en Mercedes werden direct aangewezen als mogelijk dominante krachten vanaf 2026, omdat ze de kennis van elektrische straatauto's mee kunnen nemen naar de Formule 1. Red Bull denkt dat ze met Ford redelijk snel op dat niveau kunnen komen. 'Ik denk dat we alle kracht, diepgang en capaciteiten hebben. Het enige wat we missen is ervaring', zegt Horner. 'Natuurlijk brengt Ford veel ervaring met zich mee, maar dit is een gloednieuw project.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

christian horner jim farley red bull racing ford powertrains f1 2023 2026 rb19
Horner en Ford-CEO Jim Farley tijdens de aankondiging van de samenwerking.

Daarbij is Red Bull zich ervan bewust dat er veel inzet nodig is. 'We maken ons geen illusies: we hebben een berg te beklimmen', waarschuwt Horner. 'Maar we hebben geweldige mensen aan boord, fantastische partners en een uitstekende brandstofpartner in ExxonMobil, geweldige faciliteiten en, het allerbelangrijkste, geweldige mensen die betrokken zijn.'

Volgens Horner is een van de grootste uitdagingen voor het Ford- en Red Bull-project de specificaties van de krachtbron zoals vastgelegd in de F1-reglementen voor 2026. Dit wordt verder bemoeilijkt door de eis om honderd procent synthetische brandstoffen te gebruiken die afkomstig zijn uit duurzame bronnen. Volgens hem zal brandstof een cruciaal prestatieverschil vormen voor de krachtbron van 2026.

De rol van titelsponsor Oracle

Een andere cruciale, nieuwe component in de gezamenlijke ontwikkeling van de krachtbron is de toepassing van Oracle AI. 'Het is een tool dat steeds belangrijker wordt in de Formule 1', vertelt Horner. 'Oracle speelt daarin een sleutelrol voor ons. Het is echt spannend.' AI is slechts een klein onderdeel van hoe Red Bull Powertrains de Oracle Cloud Infrastructure benut.

Ze gebruiken verschillende methoden om simulaties uit te voeren op de meer dan 6.000 onderdelen die de nieuwe krachtbron vormen. Dit stelt het team in staat om virtueel motoronderdelen samen te stellen en hun interactie te analyseren zonder fysieke componenten te produceren.

Omdat brandstof een cruciaal element is binnen de nieuwe regelgeving, gebruiken ze computational fluid dynamics (CFD) om bijvoorbeeld te simuleren hoe brandstof zich vormt wanneer het uit een injector komt, zodat ze het ontwerp van interne motoronderdelen kunnen optimaliseren. De samenwerking met Ford stelt Red Bull in ieder geval in staat om al deze kennis en tools toe te passen en de ervaring van de fabrikant erbij te gebruiken.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing qatar win zege podium 1 juich 1 monteurs
Red Bull won in 2023 voor het laatst een constructeurskampioenschap.

2025 wordt niet opgeofferd

Horner weet dat Red Bull dit jaar heel wat te wachten staat. Het team zal opnieuw de strijd aangaan met de concurrentie om P1 in het constructeurskampioenschap weer op zich te nemen, en om Max Verstappen aan zijn vijfde titel te helpen. 'De partners die we hebben, behoren tot de besten in de sport. We zijn er erg trots op om het Ford-logo vanaf 2026 op de auto te hebben', benadrukt Horner.

'Het wordt een nieuw tijdperk, een nieuw hoofdstuk voor het team. Het is de grootste uitdaging die we in de afgelopen 21 jaar zijn aangegaan sinds onze betrokkenheid bij de Formule 1', besluit hij. Ondanks dat de uitdaging groot is zal het 2025-seizoen zeker niet opgeofferd worden. Technisch directeur Pierre Waché geeft aan dat het allemaal gaat om het vinden van de juiste balans.

'Als je veel vooruitgang boekt voor 2026, dan is de verleiding groot om daar veel energie in te steken', zegt de Fransman. 'Maar als we een kans hebben om in 2025 voor het kampioenschap te vechten, waar ik wel van uitga, dan gooi je niet zomaar een titel weg. Het wordt een moeilijke beslissing. We zullen het jaar starten met een bepaalde strategie, maar die strategie kan in de loop van het jaar sterk veranderen', aldus Waché.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws