Red Bull Racing wist met Max Verstappen het kampioenschap te pakken bij de coureurs, voor de vierde keer op rij. Tegenvallende prestaties van Sergio Pérez in combinatie met competitieve rivalen zorgden er echter voor dat de Oostenrijkse renstal slechts derde werd bij de constructeurs. De extra windtunneltijd die een derde plek met zich meebrengt kan echter een voordeel zijn, meent Pierre Waché.
Het verliezen van het constructeurskampioenschap kent vooral negatieve kanten, want Red Bull loopt hiermee behoorlijk wat geld mis en ook een bonus voor de werknemers van de Oostenrijkse renstal zit er niet in. Toch brengt de derde plek achter McLaren en Ferrari ook een voordeel met zich mee, namelijk op het gebied van aerodynamica. McLaren zal het moeten doen met een stuk minder windtunneltijd dan afgelopen jaar, waar Red Bull juist over extra tijd zal beschikken ten opzichte van vorig jaar.
De renstallen zullen dit jaar sleutelen aan de auto’s waarmee ze het 2025-seizoen afwerken, maar de windtunnel zal ook van pas komen nu de teams officieel zijn begonnen aan de auto voor 2026. Dit zal het eerste seizoen worden onder een nieuwe regelgeving en dus is er van alles mogelijk. De technisch directeur van Red Bull ziet dit ook. ‘Het kan potentieel een groot voordeel zijn voor 2026 en ik hoop dat we er goed gebruik van kunnen maken’, zegt de Fransman in een interview met Motorsport.com.
Positief aspect van de teleurstelling
Waché benadrukt dat het uiteindelijk altijd om de uitvoering zal gaan, ongeacht enige voordelen dat een team krijgt door haar plaats in het constructeurskampioenschap. ‘Het is niet het geval dat je automatisch beter gaat presteren, omdat je meer geld of windtunneltijd krijgt’, geeft hij aan. Als dat zou was geweest, had de huidige grid er volgens de Fransman heel anders uit gezien. ‘Dan zouden de teams achteraan het veld het jaar erna telkens vooraan staan. Zo werkt het natuurlijk niet’, aldus de technische man van Red Bull.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
![rb20 red bull racing max verstappen sergio perez helmut marko christian horner monteurs](https://r.testifier.nl/Acbs8526SDKI/resizing_type:fill/watermark:Pro+Shots+%2F+Zuma+Press/width:1488/plain/https%3A%2F%2Fs3-newsifier.ams3.digitaloceanspaces.com%2Fwww.f1maximaal.nl%2Fimages%2F2024-12%2Frb20-red-bull-racing-max-verstappen-sergio-perez-helmut-marko-christian-horner-monteurs-675736c2af8eb.jpg)
Red Bull heeft dus niet automatisch een voordeel ten opzichte van McLaren en Ferrari, maar Waché erkent dat zijn team mogelijk wel in een bevoorrechte positie zit en dus zal proberen alles uit die extra windtunneltijd te halen. ‘Het zou voor ons desondanks een voordeel kunnen zijn en daarom moeten we er nu optimaal gebruik van maken’, stelt de technisch directeur. Hij besluit daarom dit mogelijke voordeel als pluspunt te zien na de teleurstelling van de klassering bij de constructeurs. ‘Het is een positief aspect van onze huidige positie’, zegt de Fransman.
Red Bull houdt WK-stand in de gaten
Momenteel wordt er in de Formule 1 vaak onderscheid gemaakt tussen de vier topteams en de rest. Zowel McLaren, Ferrari, Red Bull als Mercedes wisten meerdere races te winnen. Met uitzondering van Red Bull was het bovendien zo dat beide coureurs minstens twee races wonnen. Deze teams zullen dus ook kansen zien in 2025, gezien het veld naar verwachting nog dichter bij elkaar zal liggen. Een team als Aston Martin zal met Adrian Newey en andere nieuwe aanwinsten aan boord en een matige auto in 2024 mogelijk alles inzetten op 2026, waar dat bij de topteams niet het geval zal zijn.
Red Bull geeft 2025 niet op, maar inzetten op 2026 is nog niet volledig uitgesloten. ‘Het ligt eraan wat je vindt. Als je voor 2026 veel vindt, dan is de verleiding groot er veel op in te zetten’, vertelt de technisch directeur. ‘Als we in 2025 een kans hebben op het kampioenschap, wat ik wel denk, dan gooien we dat kampioenschap nooit weg’, benadrukt de Fransman echter ook. Toch hangen de keuzes ook af van hoe het seizoen verloopt. ‘Het wordt een lastige keuze. Aan het begin van het jaar heb je een strategie, maar de kans is groot dat deze tijdens het seizoen zal veranderen’, erkent hij.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties