Het Duitse Auto, Motor und Sport bevestigt op vrijdag 20 september dat McLaren direct haar low downforce rearwing aan moet passen. De bovenste klep van de achtervleugel voldoet niet aan de technische reglementen en buigt volgens de FIA dus te ver door. De vleugel was na de Grand Prix van Azerbeidzjan vooral een gespreksonderwerp, omdat het op de rechte stukken te zien was hoe de vleugel doorboog om drag te verminderen, wat een betere topsnelheid opleverde.
Auto, Motor und Sport weet na de eerste vrije training van de Grand Prix van Singapore te melden dat McLaren een stap te ver is gegaan. Op donderdagavond voor de race op het stratencircuit heeft de FIA McLaren laten weten dat ze 'de achtervleugel die in Bakoe werd gebruikt op twee specifieke punten aan moet passen', zo meldt het Duitse medium. Het gaat om het gebied van tien centimeter aan de buitenzijden van de flap, die vanaf een bepaalde snelheid 'omhoog' buigt en dus ervoor zorgt dat de bolide minder last heeft van drag, wat de topsnelheid verbeterde. Op een circuit als Bakoe was het resultaat gigantisch.
Deze beslissing van de FIA volgde na lange discussies met Red Bull, al was Ferrari er ook een klein beetje bij betrokken en was de Italiaanse renstal het eens met de kampioensformatie. 'De titelverdediger had heftig geprotesteerd nadat video's op het internet waren opgedoken waarin duidelijk te zien was hoe de flap in gesloten toestand, zonder een geactiveerde DRS, vanaf ongeveer 270 kilometer per uur begon door te buigen. Hierdoor werd de spleet tussen de twee elementen van de achtervleugel vergroot, wat downforce verminderde en topsnelheid verhoogde', aldus Auto, Motor und Sport.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull rekende op een voordeel van één à twee tienden
Red Bull gaf aan dat ze er wat berekeningen op los heeft gelaten en dat de achtervleugel van McLaren een tijdswinst van ongeveer één á twee tienden per ronde opleverde. Dit baseerde de Oostenrijkse renstal ook op een klein snelheidsverschil in de situaties waarin de flap open en gesloten was tijdens de race. 'Dit verschil was ongeveer twaalf kilometer per uur', vervolgt het Duitse medium. 'Dit was echter een afwijking vanwege een slipstream buiten het DRS-gebied, want tijdens de trainingen was het verschil bij alle vier topauto's binnen 1 kilometer per uur. De auto's waren op zaterdag en zondag bovendien identiek.'
De FIA zag aanvankelijk echter geen reden om in te grijpen, omdat McLaren alle statistische belastingstests had doorstaan, omdat alle vleugels altijd op de een of andere manier doorbuigen. Volgens de berekeningen van de FIA leverde dat McLaren geen significant voordeel op, maar toen stuitte McLaren op de regel dat de spleet tussen het hoofdblad en de flap, ook wel de slotgap, bij een gesloten DRS-klep altijd even groot moet zijn. Dit was duidelijk niet het geval. Ferrari zou daar tevens ook problemen mee kunnen krijgen met haar low downforce wing.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Vleugel moet deels direct aangepast worden
Voor de Grand Prix van Singapore hoeft McLaren niet de hele vleugel aan te passen, het team moet er alleen voor zorgen dat de flap op de desbetreffende plaatsen dusdanig stijf is, dat de flap zijn vorm en positie behoudt, aldus Auto, Motor und Sport. Voor de komende drie races heeft het dan ook geen gevolgen voor de Britse renstal, omdat het team de Bakoe-vleugel in Singapore, Austin en Mexico niet in hoeft te zetten. De volgende race waarbij McLaren die vleugel zou kunnen gebruiken, is in Las Vegas. Het Duitse medium meldt tot slot dat Red Bull vroeg om een puntenaftrek bij McLaren, maar daaraan heeft de FIA geen gehoor gegeven.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties