Red Bull-hoofdingenieur verklaart conceptwijziging: 'Hebben dit goed voor elkaar' Formule 1
Formule 1

Red Bull-hoofdingenieur verklaart conceptwijziging: 'Hebben dit goed voor elkaar'

Red Bull-hoofdingenieur verklaart conceptwijziging: 'Hebben dit goed voor elkaar'

Paul Monaghan, hoofdingenieur bij Red Bull Racing, is al sinds de oprichting van het team actief voor de Oostenrijkse constructeur, en heeft bij Motorsport-Total uitgelegd waarom Red Bull Racing ondanks de succesvolle RB19 toch het roer omgooide. Monaghan hint daarbij ook op veranderingen onder het bodywork en verklaart de denkwijze bij het concept.

Op 15 februari toonde Red Bull de RB20 aan de wereld, waarbij onder meer de lange neus, de vernieuwde sidepods, en de 'schouders' van de auto opvielen. Volgens veel technische analisten was het een opvallend grote conceptwijziging van Red Bull, maar Monaghan geeft aan dat dit niet zomaar gezegd kan worden op basis van wat op de foto's zichtbaar is. 'Je kunt geen conclusies trekken op basis van uiterlijke kenmerken over de omvang van de evolutie die we hebben doorgevoerd, in een poging om de rondetijden te verbeteren.'

Grote veranderingen op komst

Monaghan hint er juist op dat de baanbrekende vernieuwingen niet zichtbaar zijn voor de fans. 'De omvang van de veranderingen die je niet kunt zien, is juist de graadmeter voor hoe de rondetijden zich zullen ontwikkelen', laat Monaghan optekenen. De hoofdingenieur geeft ook aan dat er nog veel meer gaat veranderen. 'De auto die we nu hebben zal er over zes of negen maanden heel anders uitzien. Laten we het dus vooral afwachten.'

'Je moet niet vergeten dat we vorig jaar al een hele goede auto hadden', zegt Monaghan met gevoel voor understatement. 'Nu nemen we grote risico's door flink van dat concept af te wijken. Dat lijkt misschien onverstandig, maar als we er genoeg uit weten te halen om sneller te blijven dan de concurrentie, dan is het de juiste keuze geweest.'

Monaghan belooft dan ook dat er in de ontwikkeling van de RB20 nog veel meer winst te behalen valt. 'We kunnen dezelfde winst boeken als vorig jaar. Ik vermoed dat de progressie tegen het einde van het jaar wel wat langzamer zal gaan, maar we hebben echt briljante mensen in het team. Als die mensen iets nieuws vinden, nemen we dat mee. Zo simpel is het.'

Vizier wordt spoedig op 2026 gericht

'We hebben onszelf nu meer opties gegeven. Dat is een van de redenen waarom we besloten hebben om het roer om te gooien.' Vanaf 1 januari 2025 is het toegestaan om de 2026-auto's te ontwikkelen, en gezien de grootte van de wijzigingen, zullen de meeste teams daar dan ook meteen alle focus op gaan leggen. Dat houdt in dat het onder het huidige reglement een ontwikkelingssprint is tot aan het einde van het jaar. 'Want vanaf 2025 heb je al te maken met 2026', bevestigt Monaghan.

'Ik denk dat het vrij vroeg in de ontwikkeling duidelijk zal worden of we de limieten bereiken. Dan rijst de vraag op we iets anders moeten doen. Misschien moeten we voor 2025 wel iets veranderen dat met de huidige auto niet haalbaar is', zo tempert Monaghan de verwachtingen. 'De tijd zal het uitwijzen. Het valt nog te bezien of een grote verandering voor 2025 haalbaar is, ook financieel.'

Baanbrekend koelsysteem

Een opvallend punt aan de RB20, is dat de grote luchtinlaat, die doorgaan in de sidepod terug te vinden is bij een Formule 1-auto, nu verspreid is over verschillende kleinere openingen, een idee waarbij inspiratie uit het oude Mercedes-concept lijkt te zijn gehaald. 'We hebben hetzelfde aantal radiatoren als vorig jaar. Ik heb ook geen paniek kunnen bespeuren tijdens de tests. Wat relevant is voor het koelsysteem is hoeveel warmte de motor uitstraalt, en met hoeveel lucht je moet werken.'

'Als je grotere sidepods bouwt, vang je meer lucht op. Wij doen iets soortgelijks met de sleuven bij de sidepods. Eerst bepaal je je radiatoren, daarna zorg je dat je voldoende lucht hebt om de warmte af te voeren. Je moet gewoon genoeg lucht hebben in de auto om de warmte eruit te krijgen. Mijn inschatting is dat het wel goed zal komen', aldus Monaghan, die ook tevreden is over het feit dat de Red Bull geen last meer heeft van overgewicht, een probleem dat in 2022 wel nog speelde. 'We doen ons best om het gewicht laag te houden. Dan kan ik alleen maar zeggen dat we die taak goed onder de knie hebben.'

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws