Red Bull en Ferrari snappen FIA niet: 'We praten over een niet-bestaand probleem' Formule 1
Formule 1

Red Bull en Ferrari snappen FIA niet: 'We praten over een niet-bestaand probleem'

Red Bull en Ferrari snappen FIA niet: 'We praten over een niet-bestaand probleem'

Red Bull Racing en Ferrari vinden het nog altijd belachelijk dat de FIA een reglementswijziging wil doorvoeren voor 2023 om porpoising tegen te gaan. Volgens Christian Horner, Mattia Binotto en Laurent Mekies is een dergelijk voorstel onnodig, aangezien het stuiteren de afgelopen weken geen onderwerp van gesprek meer is. Bovendien vinden zij dat een dergelijke verandering te laat komt, aangezien teams dan moeite hebben om binnen het budgetlimiet te blijven.

Bij Red Bull denkt met dat het lobbyen van onder andere Mercedes werkt. 'Ik zie helemaal geen reden voor de FIA om opnieuw in te springen, behalve als ze aan iemands behoefte willen voldoen', wordt Horner geciteerd door Formu1a.uno. De teambaas van Red Bull heeft al eerder aangegeven dat de veiligheid een makkelijke kaart is om te spelen. Mekies schaart zich achter deze mening. 'We moeten voorzichtig zijn en niet de veiligheidskaart gebruiken als we die niet nodig hebben. Veiligheid is belangrijk, maar dat zien we al bij de halo, crashtests en de rolbeugel.'

Binotto is ook uitgesproken in zijn mening. De teambaas van Ferrari ziet niet in waarom de FIA momenteel nog wil ingrijpen met een reglementswijziging. Volgens de Italiaan wordt er al tijden niet meer geklaagd over porpoising. 'Het is echt nonsens om dingen te veranderen, want we praten over een niet-bestaand probleem. Niemand praat vandaag de dag nog over porpoising. Ik denk echt dat er niks gaat veranderen.'

Horner en Binotto zien belang van budgetlimiet

Bij Alfa Romeo heeft men eerder al aangegeven dat ze onderdelen meenemen naar 2023. Volgens Horner wordt het duur als de FIA besluit een reglementswijziging door te voeren. 'Veel teams zijn al bezig om onderdelen mee te nemen naar 2023 om op die manier zoveel mogelijk kosten te besparen. Een verandering als deze zal ervoor zorgen dat teams helemaal opnieuw een halve auto moeten bouwen. Voor sommige zal dat niet te betalen zijn.'

De FIA heeft al duidelijk gemaakt dat er een matrix komt vanaf de Grand Prix van België. Binotto denkt dat deze ingreep al voldoende is. 'In België gaat die matrix al in om te bepalen of een auto veilig is of niet. We gaan deze limiet respecteren, dus ik zie niet in waarom er nog verdere veranderingen moeten komen. Het duurt allemaal ook gewoon te lang. Om vandaag nog een verandering door te voeren zou echt gekkenwerk zijn.'

Red Bull en Ferrari hopen op compromis

Afgelopen week kwamen de teambazen weer bij elkaar met de FIA. Daar heeft Ferrari haar standpunt duidelijk gemaakt. 'In de laatste vergadering hebben we een compromis voorgesteld. We willen verandering van tien millimeter in plaats van 25 millimeter', stelt Binotto. Horner staat achter het voorgestelde compromis. 'Aan het einde van de dag zullen we tot een compromis moeten komen, want zo gaat het normaal gesproken in deze situaties', aldus de Red Bull-teambaas.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws