Paul Monaghan, Red Bulls hoofdingenieur, heeft aangegeven dat Red Bull Racing in Bahrein vanaf het begin af aan al plande om een alternatieve strategie aan te houden van die van Mercedes. De Oostenrijkse renstal oogde reactief in plaats van proactief, maar volgens Monaghan was dit een bewust keuze die gemaakt was met het snelheidsvoordeel in het achterhoofd. Die aanval in de slotfase was een onderdeel van het strijdplan van het team uit Milton Keynes.
Problemen bij Max Verstappen met het differentieel stonden toe dat Lewis Hamilton een undercut uit kon voeren op zijn Nederlandse rivaal. Vanaf toen was Verstappen gedwongen om de zevenvoudig wereldkampioen in te halen op het circuit, maar dit was allemaal volgens plan. Met het snelheidsvoordeel dat Red Bull had in Bahrein wilde het team van Verstappen in de slotfase een aanval, geeft Monaghan aan.
In zijn verhaal bij ESPN geeft de Red Bull-topman vooral aan dat Red Bull gedurende de race naar de tweede pitstop keek: 'Als je een verklaring zoekt voor onze race-strategie, dan ja, we hadden Verstappen eerder binnen kunnen halen voor die tweede stop. Maar dan haal je Hamilton bij op oudere banden, waardoor je minder bandenleven over hebt voor de inhaalmanoeuvre.' Verstappen verloor ten opzichte van de Brit in de laatste ronden op het oude rubber wel tijd, wat het gat bij het ingaan van de laatste stint vergrootte. Dat was de afweging die Red Bull maakte.
Andersom hield de Oostenrijkse renstal ook in de gaten wat er zou gebeuren als ze later de pits in waren gedoken: 'We hadden ook later kunnen stoppen, dan was het bandenvoordeel groter geweest dan dat het nu was. We hebben onze stint hierop aangepast en eindigden daarmee met een snelheidsvoordeel in de slotfase.' Uiteindelijk was de Red Bull-strategie goed genoeg op Verstappen in staat te stellen een aanval te plaatsen.
Red Bull: 'Wij hebben het spelletje gewoon anders gespeeld'
Het moment dat Verstappen Hamilton in kon halen kwam ruim op tijd, maar we weten hoe het gevecht uiteindelijk afliep. Monaghan: 'We wisten eenmaal langs Hamilton te komen, maar kwamen daarna niet dichtbij genoeg. Ik weet niet of de overwinning ons ontglipt is, wij hebben het spelletje gewoon anders gespeeld. Uiteindelijk vormden die twee meters naast bocht 4 het verschil tussen een winst- en verliespartij. Zo zit het.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties