Mark Hughes en Giorgio Piola, experts op technisch gebied, zien dat Ferrari met een reactie is gekomen op de rechtelijnsnelheid van Red Bull Racing. Charles Leclerc reed tijdens de Grand Prix van Canada met een andere achtervleugel dan teamgenoot Carlos Sainz. Met deze achtervleugel levert Ferrari wat downforce in, maar zal de F1-75 tegelijkertijd ook veel winnen op de rechte stukken door een vermindering van luchtweerstand.
Tijdens de Grand Prix van Miami werd het duidelijk dat de rechtelijnsnelheid van Red Bull niet te overtreffen was. In Baku reed Ferrari met een speciale low-downforce achtervleugel en wist het team al wat te winnen qua snelheid op de rechte stukken. In Montreal introduceerde de Italiaanse renstal echter een andere vleugel. Leclerc moest achteraan het veld beginnen vanwege een gridstraf en Ferrari wilde de Monegask de beste kans geven om zich een weg naar voren te banen.
Hughes en Piola merken op dat de achtervleugel van Leclerc niet de low-downforce achtervleugel was van Baku. Hiermee lijkt Ferrari een nieuwe weg in te slaan. 'De achtervleugel die Leclerc gebruikte, zal waarschijnlijk een standaard onderdeel worden op de meeste circuits', schrijven de technische experts op Formula1.com. 'Het is een compleet andere vleugel dan de low-downforce achtervleugel in Baku. De vleugel waar Leclerc mee reed in Montreal lijkt veel meer op de standaard achtervleugel, alleen zorgt deze voor minder luchtweerstand.'
'Efficiëntere achtervleugel voor Ferrari'
'Ferrari had maar één versie van die achtervleugel in Montreal en Leclerc mocht ermee rijden', vervolgen de technisch experts. Ferrari had het experiment uit willen breiden, maar hadden niet genoeg onderdelen. 'De achtervleugel had op beide auto's gezeten als Ferrari er meerdere had. Het is een reactie van Ferrari op de sterke rechtelijnsnelheid van Red Bull. Ferrari offert hiermee een klein beetje downforce op, maar ziet tegelijkertijd een zeer evenredige vermindering van luchtweerstand. Daardoor is dit een efficiëntere achtervleugel', aldus Hughes en Piola.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties