In Miami stonden ze niet bepaald te springen om een sprintrace tijdens het Grand Prix-weekend, maar toch moet de organisatie nu vaststellen dat het een groot succes was. Er waren in de eerste instantie nog twijfels over de toegevoegde waarde die een sprintweekend zou hebben in vergelijking met een gewoon raceweekend, maar de cijfers blijken gunstig. Toch ligt de focus vooral op de commerciële kant en wordt over de kritiek van coureurs niet gesproken.
De promotor van het evenement in Florida, Tyler Epp, kan zich nog goed herinneren dat hij verwachtte dat de sprintrace op het Miami International Autodrome niet goed zou scoren, maar daar komt de Amerikaan een aantal maanden na de het desbetreffende weekend toch op terug. ‘Ik heb me vergist’, geeft hij eerlijk toe in gesprek met Autosport. ‘Ik had er niet verder naast kunnen zitten’, aldus de promotor, die na de waardepropositie zijn bedenkingen had.
Toen de deal rond was, twijfelde Epp nog steeds over de toegevoegde waarde van een sprintrace in Miami. ‘Ik was nog niet overtuigd’, geeft hij aan. Nu is dat helemaal anders. ‘Toen we de feedback ontvingen en naar de data keken die we kregen, toonden die aan dat de bezoekersaantallen ten opzichte van het jaar ervoor gestegen waren’, deelt hij enthousiast. Bovendien zouden de bezoekers ook vroeger dan gewoonlijk zijn gekomen. ‘De data toont aan dat ze niet al voor de kwalificatie kwamen, maar echt voor de sprintrace’, stelt de Amerikaan tevreden vast.
Grote commerciële waarde
Epp kan niets anders doen dan toegeven dat hij ongelijk had. ‘Ik heb me vergist’, zegt hij. ‘Het is een zeer goede zaak geweest voor ons’, voegt hij eraan toe. Daarbij geeft hij wel aan dat het succes van het sprintweekend in Miami geen garantie is dat andere locaties met een sprintrace ook toenemende bezoekersaantallen zullen zien. ‘Ik begrijp, dat het niet voor elke organisator zo was, maar wij hebben er echt van genoten’, aldus de promotor. ‘We zien ook echt de commerciële waarde van een sprintrace. Het was fantastisch voor ons’, aldus Epp, die zich volledig focust op de commerciële kant en daarbij met geen woord rept over kritiek van coureurs.
In Miami kwamen naast de Formule 1 ook nog andere raceklassen voorbij, iets wat de Amerikaan ook toejuicht. ‘Het is belangrijk dat er ook voor de Formule 1 al iets op de baan komt’, vertelt hij. ‘In het eerste jaar werd zeer duidelijk gemaakt dat er niemand voor hen het circuit op mocht, omdat ze de eersten wilden zijn op de nieuwe baan’, herinnert Epp zich. In 2024 was dat niet meer het geval. ‘Ook de andere races waren voor ons succesvol. De Porsches en F1 Academy op het circuit hebben was echt een aanwinst’, stelt hij.
Miami hoopt op vervolg
Epp zou graag zien dat Miami de fans de komende jaren wederom op eenzelfde spektakel kan trakteren. ‘We nemen aan dat we het komende jaar weer een soortgelijk aanbod zullen hebben’, aldus de promotor. ‘We hebben tijdens de eerste twee jaren zo veel geleerd en dat nemen we mee’, gaat hij verder. ‘In jaar twee en drie ging het om het optimaliseren en in jaar vier en vijf is het naar mijn mening belangrijk dat we naar onze klanten blijven luisteren. Daar hebben we de afgelopen twaalf maanden veel waarde aan gehecht’, sluit Epp af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties