Problemen voor Ferrari: Hamilton crasht tijdens testdag in Barcelona, testprogramma moet op de schop Formule 1
Formule 1

Problemen voor Ferrari: Hamilton crasht tijdens testdag in Barcelona, testprogramma moet op de schop

Problemen voor Ferrari: Hamilton crasht tijdens testdag in Barcelona, testprogramma moet op de schop

De Italiaanse tak van Motorsport.com heeft vernomen dat de testdagen van Ferrari in Barcelona momenteel niet zo soepel verlopen. Lewis Hamilton crashte op woensdagochtend tijdens de tweede testdag. Vanwege de beschadigingen aan de auto moet het testprogramma op de schop. Tevens is de Scuderia bezig om wat problemen met de bandenslijtage op te lossen, dat was na de gemaakte kilometers op Fiorano nog niet naar wens.

Na de eerste testdagen op Fiorano reisde Ferrari door naar Barcelona om op het Catalaanse circuit het volgende aantal testdagen te verrijden. Hamilton schoof volgens de Italiaanse tak van Motorsport.com rond 11:00u de bandenstapels in, in bocht elf, waarbij de auto behoorlijk beschadigd raakte. Ferrari geeft Hamilton op dit moment zoveel mogelijk kansen om aan een oude auto te wennen voorafgaand aan de testdagen van het 2025-seizoen, die eind februari plaats zullen vinden in Bahrein.

Door de crash moet het testprogramma op de schop, aangezien Charles Leclerc op woensdagmiddag plaats zou nemen achter het stuur van een Ferrari uit 2023. Leclerc moest wachten tot de bolide weer gerepareerd werd. Het Italiaanse medium geeft aan dat de ophanging en diverse aerodynamische onderdelen kapot waren gegaan tijdens de crash. Na de reparatie moesten de monteurs ook nog alles afstellen zodat Leclerc erin kon rijden, zoals het stuur, de pedalen en een ander zitje.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton ferrari 2025 118
Geen vlekkeloze tweede testdag voor Hamilton in Barcelona.

Bandenmanagement perfectioneren

Het team kwam naar Barcelona met het doel om het bandenmanagement van de wagen te perfectioneren. In het verleden waren de Ferrari-bolides voornamelijk bandenvreters, waardoor de kansen op een zege vaak in rook opgingen. Dat ging in 2024 al iets beter, maar er was zeker nog ruimte voor verbetering. Daarom wilde Ferrari de puntjes op de i gaan zetten in Barcelona. Het inperken van de bandenslijtage stond daarom bovenaan het prioriteitenlijstje.

De ingenieurs van het team uit Maranello weten zeker dat de data van een auto uit 2022 of 2023 prima referentiepunten kunnen leveren voor de auto van 2025. Ferrari gaat bij beide coureurs kijken hoe de banden reageren tijdens de opwarmronde om te checken welke rijstijl het beste toegepast kan worden. Er wordt dus vooral geëxperimenteerd met de temperatuur en de bandendruk. Na elke stint gaan de ingenieurs kijken naar de compounds om de slijtage te beoordelen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton ferrari 2025 112
Hamilton krijgt zoveel mogelijk kilometers om te wennen aan de nieuwe bolide.

Ook de starts moeten verbeterd worden

Naast de banden denkt Ferrari dat er ook nog wat te halen valt uit de starts. Daarbij gaat het om de gehele startprocedure, van het loslaten van de koppeling naar het toerental en het opschakelen. Motorsport.com meldt dat elektronische specialisten zullen onderzoeken welke startstrategie het beste werkt. Beide gevallen, zowel die van de bandenslijtage als van de starts, zijn kwesties van finetunen. Het team uit Maranello is ervan overtuigd dat dit jaar om de titel gestreden kan worden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws