Ferrari had tijdens het Grand Prix-weekend in Australië duidelijk de snelste auto. Echter was dit alleen het geval in de handen van de uiteindelijke winnaar Charles Leclerc. Carlos Sainz was in de vrije trainingen ongeveer even snel als zijn teamgenoot, maar vanaf de kwalificatie ging alles mis voor de Spanjaard. Jolyon Palmer zag dat zowel het team als de coureur schuld hadden aan de nulscore van Sainz in Melbourne.
'Sainz had echt een verschrikkelijk weekend', stelt Palmer in zijn analyse op Formula1.com. Sainz liet zien dat hij de snelheid had in zijn eerste ronde in Q3, maar door de crash van Fernando Alonso telde zijn tijd niet. Toen begonnen de problemen aan zijn auto, waardoor hij geen installatieronde kon rijden voordat hij een vliegende ronde kon doen. 'Die installatieronde was cruciaal geweest, want dan had hij zijn banden goed op kunnen warmen', merkt Palmer op. 'Nu moest hij naar buiten op koude banden en direct stampen. In bocht 10 knalde hij bijna zijn auto in de muur.' Het resulteerde uiteindelijk in de negende tijd.
De stuurproblemen voor Sainz
Voor de start van de race op zondag moest Sainz zijn stuurtje verwisselen. Palmer merkte op dat het voor de formatieronde al misging voor de Ferrari-rijder. 'Hij wilde zijn start oefenen met dat nieuwe stuurtje. Je wilt vijf lampjes zien branden, want dat betekent dat de toeren in het juiste venster zitten. Toen hij zijn koppeling eenmaal losliet gingen alle lampjes op zijn stuur aan. Dat betekende dat hij in anti-stall was geschoten. Het aangrijpingspunt op het nieuwe stuur zat op een andere plek.'
Tijdens de daadwerkelijk start van de race gebeurde precies hetzelfde voor Sainz. Hierdoor verloor de coureur in de eerste ronden meerdere posities. 'Zijn auto had de snelheid om hem op het podium te krijgen, maar vanaf de start ging het mis bij Sainz zelf', concludeert Palmer. 'Hij was veel te ongeduldig. In de eerste ronde wilde hij te snel voorbij aan Yuki Tsunoda, waardoor hij een plek verloor aan Mick Schumacher. Een ronde later ging hij bij zijn inhaalactie op Schumacher er veel te diep in en toen was hij de controle kwijt', aldus de voormalig coureur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties