Marc Priestley verwacht dat Red Bull Racing iets van prestaties gaat verliezen na het aanpassen van de achtervleugel. De Oostenrijkse renstal moest het beweegbare onderdeel na de Grand Prix van Azerbeidzjan wijzigen en zal daar in Frankrijk de gevolgen van voelen. Hoe groot het effect zal zijn weet de Brit niet, maar dat het het team tijd zal gaan kosten, is volgens hem een gegeven.
'Ik weet het niet, maar ze gaan zeker een voordeel verliezen', stelt Priestley wanneer het in de kijkersvragen over de Red Bull-achtervleugel gaat. 'Het is zeer duidelijk te zien wat er gebeurt bij de Red Bull-achtervleugel. Wanneer deze naar achteren leunt, creëert dat nou eenmaal minder drag op het rechte stuk.' Dat het team van Max Verstappen en Sergio Perez die drag nu wél heeft, kan alleen maar tijd kosten.
Daarnaast gaan we naar een circuit waarop Mercedes vermoedelijk beter uit de verf komt dan gedurende de afgelopen twee wedstrijden. In races waarin vermogen van groter belang is, heeft Red Bull het doorgaans namelijk moeilijker. 'De Franse Grand Prix wordt verreden op een circuit dat enkele lange rechte stukken heeft. Wanneer ze dus nu die achtervleugel aan moeten passen, verliezen ze op zijn minst een deel van dat voordeel.'
Red Bull met kracht
Zakt Red Bull dan als een baksteen door het Formule 1-veld? Dat absoluut niet, meent de voormalig McLaren-monteur: 'Dat gezegd hebbende weten we dat Red Bull nog steeds een ijzersterke bolide heeft. Hoeveel van die prestaties verloren gaan, weten we nog niet. Het is ook niet eerlijk om Red Bulls nu naast de Mercedessen te leggen simpelweg omdat ze die nieuwe achtervleugel-tests door moeten komen.' De reden hiervoor is dat het circuit Mercedes sowieso al beter zal liggen dan de afgelopen twee banen.
Formule 1-teams krijgen aanpassingstijd
Nu de gewijzigde tests voor de teams geïntroduceerd zijn, betekent dat niet per se dat de achtervleugels die we in Frankrijk gaan zien de definitieve versies zullen zijn: 'Er is ook drie maanden lang ongeveer twintig procent speling waarin de teams aan hun nieuwe achtervleugel kunnen wennen en wijzigingen door kunnen voeren. Circuit Paul Ricard is daarnaast een circuit met hele andere eigenschappen dan de twee circuits waar de Formule 1 recentelijk op gereden heeft.'
'Je kan dus niet concluderen dat wanneer Mercedes sterker is dan Red Bull, dat dat is vanwege de wijziging van die achtervleugel', concludeert hij. Paul Ricard is nou eenmaal een circuit dat Mercedes goed ligt, en dat is in resultaten uit het verleden goed te zien. Lewis Hamilton wist de afgelopen twee edities van de wedstrijd allebei te winnen. Valtteri Bottas was er in het verleden minder fortuinlijk, maar ook voor de Fin zal een podium binnen handbereik liggen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties