De Formule 1 zet de plannen voor zes sprintraces in 2022 niet door, meldt Auto, Motor und Sport. De topteams wilden dat de budgetlimiet omhoog zou gaan als er zes sprintraces zouden komen, maar daar ging niet iedereen mee akkoord. Nu de topteams tegen de verdubbeling van het aantal sprintraces stemt, lijkt het erop alsof er opnieuw drie verreden zullen worden net als in 2021. Misschien staan er zelfs minder op de kalender.
De plannen van Stefano Domenicali, CEO van de Formule 1, lijken dus als een nachtkaars uit te gaan. De teams zijn al geïnformeerd dat het bij een maximum van drie sprintraces zal blijven. Wanneer deze korte races worden verreden aankomend seizoen is echter nog niet duidelijk. Hiermee wordt het experiment van 2021 dus herhaald.
Kritiek vanuit McLaren op verhogen limiet
De kritiek op de ideeën van de topteams (Mercedes, Red Bull Racing en Ferrari, red.) was niet mals. Vooral McLaren-CEO Zak Brown was heel erg duidelijk in zijn verwoording. 'Sommige teams wilden de limiet met een onredelijke hoeveelheid laten verhogen. Er was geen enkele aanwijzing waarom dit gedaan zou moeten worden. Het lijkt mij gewoon een asociale manier om de voorsprong op de kleinere teams niet kwijt te raken', zei de Amerikaan in een eigenhandig geschreven brief op de site van McLaren.
De uitleg van de topteams is dat de sprintraces voor extra kosten zouden zorgen. Er is alleen geen bewijs dat dit ook daadwerkelijk zo is. Coureurs rijden tijdens deze kwalificatieopzet dezelfde kilometers als tijdens een gewone derde vrije training. Guenther Steiner, teambaas van Haas, schaart zich dan ook achter Brown. 'De kans dat je van de baan af schiet is net zo hoog als tijdens een training. Ze proberen gewoon hun voorsprong te redden', zegt de Italiaan. Alleen Pierre Gasly liep grote schade op tijdens de sprintrace in Monza.
Plannen Domenicali krijgen te weinig stemmen
Het plan werd voorgelegd aan de teams, maar heel democratisch lijken de stemmen niet geteld te worden. Acht van de tien teams moesten voor de wijzigingen zijn om ze ook daadwerkelijk door te mogen voeren. Uiteindelijk stemde Red Bull, Mercedes en Ferrari tegen, waardoor de verhouding niet voldoende is. Voor de marketing is dit irritant, aangezien de sprintraces meer kijkers trokken dan de vrije trainingen. In 2023 zullen de stemmen anders geteld worden en dan gaat het wel om meerderheidsstemmen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties