Pirelli-topman Mario Isola weet het zeker: het probleem met porpoising zou erger zijn geweest met de 13 inch-banden dan met de huidige 18 inch-banden. In het huidige seizoen wordt veel geklaagd over porpoising, het stuiteren van de auto's op de baan. De FIA heeft al aangekondigd te gaan onderzoeken hoe de teams dit probleem kunnen oplossen. Aan Pirelli zal het niet liggen, zegt Isola dan ook.
'Ik denk niet dat het een kwestie is van 18 inch-banden of 13 inch-banden' begint Isola in gesprek met Autosport.com. 'Dit is een effect dat van de auto's uitgaat. Maar het moge wel duidelijk zijn dat met de hogere zijwand van de 13 inch-banden dit stuitereffect misschien nog groter had kunnen zijn, omdat je dan een zijwand hebt die veel groter is en als een soort ophanging werkt, veel meer dan de huidige zijwand', legt Isola uit.
'Daar moeten de teams aan werken'
Door de veranderingen in de reglementen, heeft de FIA dit probleem in de hand gewerkt. 'De auto's zijn wat stijver, net als de banden', ziet Isola. 'Dat is iets waar de teams aan moeten werken. Ik denk niet dat de 18 inch-banden deze effecten erger maken. Ik denk dat het waarschijnlijk het tegenovergestelde is', doelt de Italiaan op het feit dat de voormalige 13 inch-banden dus voor meer problemen zouden hebben gezorgd.
Voorafgaand aan de Grand Prix van Canada heeft de FIA al laten weten dat het de teams wil helpen om dit probleem op te lossen, mogelijk door de regels voor volgend seizoen aan te passen. In het huidige seizoen zal er dan ook worden gekeken door de FIA hoe de teams het probleem kunnen oplossen. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn door de vloerranden te verhogen, net als het verkleinen van het vloerplatform en het verwijderen van de vloerrandvleugel.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties