Oscar Piastri is nog maar bezig met zijn tweede seizoen in de Formule 1, maar gooit met regelmaat hoge ogen in de koningsklasse. Zo won de Australiër al twee keer een Grand Prix dit jaar. In Bakoe liet Piastri echt zien uit wat voor hout hij gesneden is toen hij Leclerc op knappe wijze passeerde, dit leverde hem de overwinning op. Zijn kalme en gecalculeerde manier van racen zorgt ervoor dat hij vergeleken wordt met een grote legende uit de sport, Alain Prost.
Piastri lijkt onverstoorbaar in alles wat hij doet. Wanneer de Australiër op de radio te horen is, lijkt het hem allemaal maar weinig te doen. Deze rust straalt hij ook uit tijdens het rijden. Alles lijkt compleet onder controle te zijn wanneer Piastri rijdt. De Franse wereldkampioen Prost kreeg vaak dezelfde omschrijving. Piastri voelt zich vereerd door de vergelijking. 'Het is een vergelijking die me vereert, vooral omdat Alain Prost een van de succesvolste coureurs in onze sport is', stelt Piastri. 'Ik was natuurlijk nog niet geboren toen hij reed, dus ik heb niet het volledige beeld, maar van wat ik over hem hoor en lees, zie ik zeker enkele overeenkomsten tussen ons.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Prost had een erg vloeiende en precieze rijstijl. Hij werkte heel nauwkeurig en dat herken ik ook in mezelf', stelt Piastri in een interview met Auto Motor und Sport. De Australiër benadrukt dat hij ook geleerd heeft van de viervoudig wereldkampioen. 'Ik heb een paar keer met hem gesproken toen ik nog bij Alpine zat. Het was ontzettend interessant om met hem te praten en hij heeft me zeker ook wat tips gegeven', stelt Piastri. Uiteindelijk koos Piastri dus niet voor een stoeltje bij Alpine, maar voor een stoeltje bij McLaren, wat tot dusver duidelijk de juiste keuze is.
Grote verschillen
Volgens de Australiër zit er wel een duidelijk verschil tussen de huidige tijd en de tijd waarin Prost furore maakte. 'De tijden zijn niet helemaal hetzelfde. In onze tijd moet je altijd op de limiet rijden. Dat heeft ook te maken met de auto's. In de tijd dat Prost reed, waren de auto's minder betrouwbaar en niet zo veilig', legt Piastri uit. 'Onze auto's zijn een stuk stabieler gebouwd, toch moet je niet elke ronde over de kerbstones vliegen. Het gaat er vandaag de dag om de limiet precies te vinden. Als je er een tiende onder blijft, ben je te langzaam. Als je erover gaat, dan straffen de banden je af, het is een dun lijntje.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties