Christian Horner heeft Sergio Pérez een opdracht meegegeven om het Max Verstappen moeilijk te kunnen maken dit seizoen. De Mexicaan sprak uit alleen hulp te bieden aan Verstappen wanneer het andersom ook het geval zou zijn, maar daarvoor zal hij volgens zijn teambaas wel eerst sneller moeten worden. Verder gaat de Brit ook in op het effect van de straf rondom het overtreden van de budgetcap, iets dat pas later dit seizoen zichtbaar zal worden.
Horner vertelt op de persconferentie waarom Red Bull Racing gekozen heeft voor Pérez, ruim twee jaar geleden. 'We hebben hem aangetrokken om zijn ervaring. Hij heeft al heel wat meegemaakt in zijn loopbaan. Dat maakt hem een geweldige teamplayer. 'Checo' heeft een belangrijke rol in de ontwikkeling van de auto en is makkelijk om mee te werken. Hij levert op dat gebied', aldus de Brit, die zich hierover uitsprak nadat de Mexicaan eerder in de week zei alleen Verstappen te helpen wanneer hij andersom ook geholpen zou worden wanneer dat moment zich voordoet.
Om Verstappen echt het vuur aan de schenen te kunnen leggen, moet Pérez wel verbeteren. 'Zijn rondetijden moeten omlaag. Max is een competitief beest. Het is niet makkelijk om zijn teamgenoot te zijn', aldus Horner, die wel ziet dat Pérez op zijn gemak is in de RB19. 'Dat zagen we terug in de eerste vrije training. Maar Pérez moet wel echt top zijn, wil hij dit seizoen wat kunnen uitrichten. Want hij krijgt niet alleen met Max te maken, maar ook met de coureurs van Ferrari en Mercedes. En dan is er nog een zeer gemotiveerde ervaren rot in een groene auto. Het laat zien dat het mogelijk is om de sprong vanuit het middenveld te maken.'
Gevolgen straf budgetcap pas later in seizoen zichtbaar
'Ik zie dat er een nieuwe bank is gekocht. Tom heeft een nieuw pak aan. Het geld is duidelijk goed uitgegeven', grapt Horner over de 7 miljoen dollar boete die het team moest betalen na het overtreden van de budgetcap. 'Maar zonder dollen, efficiënte wordt heel belangrijk. Dat kwam uiteraard door onze eerste plaats bij de constructeurs, en toen kwam die straf er nog overheen. Mercedes kan wel 20 procent meer testen', aldus de Brit, die daarmee onder meer doelt op de mindering in testtijd die het team kreeg als onderdeel van de straf.
De ontwikkeling van de auto van dit jaar en het komend jaar zal dan ook het grootste probleem worden, en de meeste hinder ondervinden van de tijdstraf in de windtunnel. 'We hebben nu nog acht à negen maanden te gaan. Dus we moeten selectief te werk gaan met wat we in de windtunnel testen. En dat geldt niet alleen voor deze auto, maar ook voor die van volgend jaar', aldus de teambaas, die benadrukt dat er dus vooral efficiëntie gevraagd wordt van het team.
Lees ook
Ecclestone wil Domenicali vervangen door Horner: 'Hij is de beste die er is'
Marko onthult problemen bij Verstappen: 'Iets wat we niet kunnen verklaren'
F1TV of toch Viaplay? Bekijk hier waar jij de Formule 1 in Bahrein kan kijken! Of check onze Formule 1 live kijken-pagina!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties