Slechts één reden voor de zege in Japan: 'Ik denk dat Verstappen zichzelf te klein maakt' Opinie
Opinie

Slechts één reden voor de zege in Japan: 'Ik denk dat Verstappen zichzelf te klein maakt'

Slechts één reden voor de zege in Japan: 'Ik denk dat Verstappen zichzelf te klein maakt'

De strijd tussen Red Bull Racing en McLaren is in Japan in het voordeel beslecht van die eerste renstal, met dank aan Max Verstappen. Die maakte er zelf nog het verhaal van het collectief van. Dit is wat er kan gebeuren als het hele team samen aan de slag gaat, beweert Verstappen. De buitenwereld denkt eerder dat zijn individuele klasse het verschil maakte. Daarnaast staat de strategie van McLaren ter discussie.

Piastri leek sneller te zijn dan Norris maar kreeg niet de kans om Verstappen aan te vallen. Was Piastri nu echt de snelste rijder in zijn team? 'Ze weten dat alleen maar bij McLaren', kan Louis Dekker er in de NOS Formule 1-podcast geen uitsluitsel over geven. 'Uiteraard zeggen ze bij het team dat dit het maximaal haalbare was. Ik begrijp nog steeds niet waarom ze niet even hebben geprobeerd. Piastri wekte de indruk dat hij sneller was. Als hij dan zegt dat hij 'm kan aanvallen, dan probeer je dat toch op zijn minst. Dan maak je desnoods de afspraak: probeer het drie ronden en desnoods ga je daarna terug naar je plek.'

Dekker duidt echte reden aan

Verstappen haalde in één van de interviews na de race ook aan dat de frisse temperaturen Red Bull mogelijk geholpen hebben. Zo raken de banden minder snel oververhit, iets waar ze bij Red Bull nog altijd problemen mee hebben. 'Nou, ik denk dat Verstappen zichzelf te klein maakt', oordeelt Dekker. 'Ik denk dat Red Bull vooral heel veel mazzel had dat Verstappen in de auto zat. Dat is de echte reden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Slechts één reden voor de zege in Japan: 'Ik denk dat Verstappen zichzelf te klein maakt'
Verstappen maakte goed gebruik van de frisse temperaturen.

Dat wil niet zeggen dat de theorie over de bandentemperatuur uit de lucht gegrepen is. 'Dat hele verhaal over die banden kunnen we wel uitleggen. Mercedes heeft ook wel eens een race gewonnen omdat de temperatuur hen genegen was. Red Bull zit nu met dat probleempje maar het is veel simpeler: Max heeft zaterdag gewonnen en het zondag niet weggegeven. Natuurlijk spelen de banden een rol, maar geef de credits gewoon aan de coureur nu.'

Verstappen kan het ook zonder regen

Dat is alvast een boodschap aan het team. Met de overwinning van Verstappen is de eerste verrassing van het seizoen eigenlijk een feit. Hoewel: Dekker had het er wel een goed oog in dat Verstappen in Japan ging triomferen. 'Ja, maar ik dacht dat het ging regenen', ging de commentator uit van andere omstandigheden. 'Ik had de uitslag goed, maar ik had niet verwacht dat Max het in het droge ook zou redden.'

In de oefensessies ging het nog eerder stroef. Dat betekent dat de engineers constant door moesten werken om de auto te verbeteren. 'Die slapen wel, hoor', stelt Dekker iedereen gerust. 'Je mag zelfs geen 24 uur na elkaar doorwerken in de Formule 1. Dan breek je de regels. Dat hebben ze wel simpel opgelost, want naast de tientallen mensen op het circuit zijn er honderdtallen mensen in de fabriek. Die worden minder goed gecontroleerd.'

Vertrouwen bij Verstappen steeg

Dekker stelde vast dat Verstappen zich in de loop van het raceweekend steeds meer comfortabeler ging voelen en vindt nog altijd dat dit de sleutel was tot zijn prestatie. 'Als een coureur zelfvertrouwen heeft, dan durft hij aanvallend te rijden. Het gevoel van Verstappen in de auto werd in het weekend langzaam beter. Als hij een bocht kan aanvallen, dan wordt hij vanzelf snel.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws