Jolyon Palmer zag Max Verstappen afgelopen zaterdag op 'geniale wijze' de poleposition voor de Grand Prix van Emilia Romagna voor zich opeisen. De Red Bull Racing-coureur maakte het verschil dankzij een slimmigheidje vrijwel volledig op het rechte stuk en hield aan de streep uiteindelijk net genoeg over om Oscar Piastri voor te blijven.
Omdat het op Imola lastig is om in te halen, was de kwalificatie volgens Palmer cruciaal voor het verdere verloop van het weekend. Verstappen, die zich na de trainingen nog altijd niet helemaal op zijn gemak voelde in zijn RB20, was zich daar ook van bewust en hij maakte daarom handig gebruik van één van zijn concurrenten. Dit leverde de Nederlander belangrijke tijdwinst op ten opzichte van zijn concurrenten Oscar Piastri en Charles Leclerc.
'Het grootste verschil zat al in het begin van de ronde', doelt Palmer in zijn analyse voor F1TV op de slipstream die Verstappen kreeg van Haas-coureur Nico Hülkenberg. 'Daardoor kwam hij met een enorme topsnelheid richting bocht één. Het verschil in tijd is daardoor behoorlijk groot. Leclerc verloor daar tweeënhalve tiende en Piastri anderhalve tiende, enkel door de slipstream die Verstappen kreeg. Ik moet zeggen dat dit echt geniaal was van Max', aldus Palmer, die vervolgens dieper ingaat op de slimme actie van de Nederlander.
'Hij weet dat Hülkenberg achter hem zit, dus hij rijdt heel langzaam en slingert een beetje. Dan verhoogt hij het tempo om er zeker van te zijn dat de voorbanden op de juiste temperatuur zijn voor de eerste bocht. Dit is een perfect berekende outlap van Verstappen', prijst Palmer de Red Bull-coureur. 'GP (Lambiase, red.) houdt hem de hele tijd op de hoogte van het gat naar Hülkenberg. 'Richting Rivazza laat hij hem er maar net langs. Hij zit op het randje van het punt dat de vuile lucht een rol speelt, zodat hij de slipstream op kan pikken. En dat is dat. Daar pakte hij een grote marge, die hij niet meer uit handen zou geven.'
Opnieuw problemen op harde band voor Verstappen
Verstappen moest echter niet alleen in de kwalificatie hard werken om op P1 te eindigen, ook in de race ging het niet vanzelf voor de regerend wereldkampioen. 'Hij was goed op de mediumband, maar opnieuw had Max moeite om de harde banden in het juiste werkvenster te krijgen', zag Palmer. 'Je zag hem glijden. Als de voorbanden versleten zijn, dan verlies je wat grip aan de voorzijde en begin je te glijden aan de achterkant.'
Die grip leek de McLaren-bolide van Lando Norris daarentegen in de slotfase nog wel te hebben. 'Norris kon wat preciezer zijn. Hij kon aanvallen en kreeg de voorkant precies waar hij deze hebben wilde', legt Palmer uit. 'Maar dit bleef niet zo. In de vuile lucht van Verstappen beginnen de achterbanden het op te geven. De voorkant is nog steeds goed, maar hij moest de achterzijde controleren en dat is lastig.' De slotfase toonde volgens Palmer twee dingen aan. 'Allereerst dat Lando op de limiet zat, maar ook dat de McLaren dusdanig snel was dat hij in het DRS-brereik kon komen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties