Volgens Jolyon Palmer was de agressie van Max Verstappen bij de start van de Grand Prix van Monaco zeer logisch. De Nederlander positioneerde zijn bolide al richting de binnenbocht, waar Valtteri Bottas zich bevond. Hij sneed bij de start de Fin af en had daar alle recht toe, benadrukt de voormalig Formule 1-coureur in de Chequered Flag-podcast. Ook wanneer Bottas de binnenbocht had verdedigd, had Verstappen aan de leiding gelegen na de eerste bocht, denkt de Brit.
'Als Bottas was blijven accelereren, hadden ze elkaar geraakt', stelt medegast Jack Nicholls wanneer men begint over de Grand Prix van Red Bull Racing. De Mercedes-coureur besloot relatief vroeg van zijn gas te gaan omdat hij het rechter achterwiel van de Limburger steeds dichterbij zag komen. Verstappen gooide overtuigend de deur dicht en kon daardoor als koploper, zonder auto's naast hem, door de eerste bocht heen.
'Ik denk dat je hier te veel over nadenkt', zo reageert Palmer op zijn medegast. 'Het was het meest logische dat Verstappen had kunnen doen. Er staat niemand op poleposition en je start aan de buitenkant. De man naast je heeft een kortere aanloop naar de eerste bocht. Het enige wat je wil doen is hem blokkeren', stelt hij. Dat deed Verstappen dus vakkundig, wat totaal begrijpelijk is volgens de man die tot 35 Grand Prix-starts kwam voor Renault.
Dat Bottas en Verstappen elkaar geraakt hadden op het moment dat de Mercedes-man niet had ingehouden, is volgens Palmer niet meer van belang. 'Hij deed dat namelijk wel. Bottas wist niet of Verstappen verder naar rechts zou blijven snijden en Bottas reed gewoon heel voorzichtig. Misschien dat Verstappen wel wist dat Bottas heel voorzichtig zou zijn.' De heren zijn van mening dat Verstappen wist dat hij zo agressief de eerste bocht in kon gaan omdat hij wist wie hij naast zich had.
Conservatieve Bottas kan Verstappen niet passeren
Dat Verstappen zo gewaagd de eerste bocht in ging, ligt volgens Palmer dan ook voornamelijk aan het feit dat Bottas bekend staat als terughoudende coureurs onder zijn collega's. Palmer: 'Je weet tegen wie je racet en je weet hoe agressief of conservatief iemand gaat zijn. We hebben Lewis Hamilton dit jaar ook voorzichtig gezien bij de start, maar bij Bottas is het vaste koek. Hij mist agressie in de wiel-aan-wiel gevechten en zal zich altijd terugtrekken uit het gevecht.'
'Als hij een halve auto aan de binnenkant van de bocht gepositioneerd had, had hij de binnenbocht gehad. Het voelde echter alsof Verstappen de leiding altijd had gehouden, ook als hij naar de buitenbocht geforceerd zou worden', zo wordt de analyse van de start afgesloten. Het was volgens de Formule 1-kenner vermoedelijk een onnodig risicovolle actie geweest van Bottas, waar de coureur zelf ook de potentiële opbrengst niet echt van inzag.
Dramawedstrijd voor Mercedes
Ook is het Palmer opgevallen dat Mercedes een hele, hele slechte Grand Prix achter de rug heeft. Waarom? Omdat als Charles Leclerc en Bottas niet uitgevallen waren, Hamilton als negende over de eindstreep gekomen was. De zevenvoudig wereldkampioen begon als zevende aan de Grand Prix, wat dus betekent dat hij technisch gezien twee plekken verloren heeft tijdens de race en er niet een goedgemaakt heeft. 'En dat is eigenlijk geen enkele andere coureur gebeurd tijdens de race.'
'Je weet doorgaans dat Hamilton wel weer opkrabbelt, maar het gebeurde gewoon niet. Hamilton eindigde achter een AlphaTauri, een Aston Martin, een Ferrari, een McLaren en twee Red Bulls, en dat terwijl Sergio Perez van twee plekken achter hem naar de vierde plaats gekomen is', stelt Palmer verwonderd. Red Bull Racing ging voor een hele late pitstop en poogde met deze overcut enkele heren te passeren. Het bleek succesvol: Sebastian Vettel, Pierre Gasly en Hamilton moesten de Mexicaan voor zich dulden na de pitstop-reeks.
Een strategische meesterzet van de Oostenrijkse renstal dus, die Mercedes ook volgens Tom Coronel simpelweg niet wist te volgen in het vorstendom. 'Red Bull heeft Mercedes laten zien wat zij hadden moeten doen in Monaco. Misschien is Monaco dan ook wel een waarschuwingsschot van Red Bull wat ze kunnen doen. Dat Mercedes Hamilton vroeg de pitstraat in riep, was een verbazingwekkende beslissing', concludeert Palmer. De Brit gaf zelf op de boordradio ook aan totaal niet te begrijpen waar zijn team mee bezig was.
Continu op de hoogte blijven van alles omtrent de Grand Prix van Monaco? Download onze app: IOS of Android.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties