Fernando Alonso is de meest ervaren coureur in de Formule 1. Toch heeft hij met zijn 43 jaar niets aan snelheid ingeboet. De Spanjaard kondigde zijn pensioen aan in 2018, maar maakte in 2021 een comeback. Zijn terugkeer was bij het team van Alpine, maar daar vertrok hij al na twee seizoenen. Hij tekende bij het team van Aston Martin, maar volgens Alpine-baas Flavio Briatore had Alonso ook nog een ander team om voor te kiezen.
Alonso heeft alles gezien in de Formule 1. De Spanjaard won op jonge leeftijd twee wereldtitels. Met het team van Renault moest hij het in 2005 en 2006 opnemen tegen grote namen zoals Kimi Räikkönen en Michael Schumacher. Toch was het Alonso die aan het langste eind trok; hij won in beide jaren de titel. Renault was ook het team waar de wereldkampioen zijn comeback maakte. Toch vertrok hij daar alweer snel, en Briatore weet hoe dit komt. 'Fernando wilde blijven, omdat het seizoen ervoor niet zo slecht was. We wilden het contract in Canada tekenen. Toen verdween Laurent Rossi (voormalig CEO van Alpine, red.) plotseling', stelt de Italiaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Briatore vertelt over de moeilijkheden, waardoor Alonso uiteindelijk naar Aston Martin vertrok. 'We konden geen contact meer met hem krijgen. Dat was het moment waarop ik begon te praten met Lawrence Stroll van Aston Martin', stelt Briatore tegenover Auto Motor und Sport. Hij vertelt dat er nog een ander team was dat graag Alonso wilde strikken. 'We kregen zelfs een aanbod vanuit Williams. Toen heb ik tegen ze gezegd dat ze eerst moesten zorgen dat ze alles op orde hadden', verklaart de voormalig teambaas.
Alonso koos voor Aston Martin
'Uiteindelijk hebben we bij Aston Martin getekend, omdat we niet overweg konden met het management van Alpine. De fouten lagen bij het management. Ik zei daarom tegen Luca: Als ik de volledige verantwoordelijkheid krijg, dan doe ik het', vertelt de Italiaan, die nu dus weer een prominente rol heeft bij de Franse renstal. Volgend jaar rijdt Jack Doohan voor het team, aangezien Esteban Ocon is vertrokken naar het team van Haas.
Alonso rijdt nog steeds bij Aston Martin en blijft hopen op een derde wereldtitel. De beste kans voor de Spanjaard lijkt te komen in 2026, aangezien we dan de echte invloed van topontwerper Adrian Newey gaan zien. Tegen die tijd is Alonso 45, maar aan zelfvertrouwen ontbreekt het de wereldkampioen niet. Hij is op jacht naar zijn 33e overwinning en zijn derde wereldtitel in de koningsklasse van de autosport. Newey kende namelijk grote successen bij het team van Red Bull Racing. Hij wordt dan ook gezien als een van de meest invloedrijke personen in de Formule 1.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties