Albers deed ook een poging om Mercedes-zitje te bemachtigen: 'Ik heb alleen een penalty van 20 kilo!' Opinie
Opinie

Albers deed ook een poging om Mercedes-zitje te bemachtigen: 'Ik heb alleen een penalty van 20 kilo!'

Albers deed ook een poging om Mercedes-zitje te bemachtigen: 'Ik heb alleen een penalty van 20 kilo!'

Het 2024-seizoen is inmiddels al een tijdje afgesloten en dus wordt er volop teruggeblikt op het jaar. Het was een spannend seizoen voor zowel de kijker als de teams en de coureurs, die een kampioenschapsgevecht aanschouwden tussen Max Verstappen en Lando Norris. Dit jaar gebeurde er zowel op de baan als naast de baan veel, met name aan het begin van het seizoen. Viaplay-analisten Giedo van der Garde, Christijan Albers en Tom Coronel kijken nog steeds met ongeloof naar de overmacht die Verstappen toen had.

Verstappen en Red Bull Racing begonnen het seizoen dominant, en gingen eigenlijk gewoon verder waar ze in 2023 waren gebleven. Achter de schermen was er wel heel wat gaande, maar op de baan was dat amper te merken. Niet alleen bij Red Bull speelden er dingen op de achtergrond, ook bij andere teams, zoals bij Mercedes. De Duitse renstal wist voordat het seizoen begon al dat ze haar stercoureur kwijt zou raken. Op 5 februari kondigde Lewis Hamilton aan dat hij vanaf 2025 voor Ferrari zou rijden. 'Hamilton naar Ferrari, wow, die was wel echt shocking', trapt Coronel af in het F1-jaaroverzicht van Viaplay.

'Dat is natuurlijk de droomzet van iedere rijder, dat rode pak aan. Van Hamilton zag ik het alleen niet aankomen. Lewis is Mercedes, en Mercedes is Lewis. Dat is zijn thuis', vervolgt Coronel. Het gaat echter al een tijdje niet vlekkeloos bij de Zilverpijlen en Hamilton had het idee dat het tijd werd voor een nieuw hoofdstuk van zijn carrière. Daardoor kreeg teambaas Toto Wolff wel een beetje stress, hij moest een nieuwe rijder vinden. 'Ik kon het niet laten om Toto zelf op te bellen, en ja, zijn reactie was ook gewoon: I was goofballed', neemt Albers over. 'Hij was flabbergasted, hij kon zich er niet op voorbereiden en wist niet wat te doen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

toto wolff lewis hamilton
Wolff was compleet van slag nadat Hamilton aankondigde naar Ferrari te gaan.

'Weer gaf hij iedereen een pak op zijn sodemieter'

Wolff was in gesprek met meerdere coureurs en probeerde ook Verstappen binnen te halen, maar dat lukte hem niet. Zodra dat bekend was, koos Wolff voor Mercedes-junior Andrea Kimi Antonelli. 'Hij was besluiteloos', zegt Albers. 'Hij ging naar Max toe, naar jonge coureurs. Ik belde hem ook op', lacht Albers, die vervolgens op zijn buik slaat. 'Ik heb alleen een penalty, en die is twintig kilo!' Wolff zou Albers niet overwogen hebben om het zitje van Hamilton over de te nemen, maar had alsnog pas laat in het jaar zijn rijderssituatie op orde. Carlos Sainz was ook beschikbaar, maar met hem kwam Mercedes er niet uit.

Aan het begin van het jaar was Mercedes al helemaal nergens, terwijl Verstappen en Red Bull weer uitblonken. Vooral de eerste vijf races verliepen uitstekend voor de Oostenrijkse renstal, met alleen Australië als uitzondering, waar Verstappen uitviel vanwege een defecte remtrommel. 'Max begon waar hij vorig jaar gestopt was, en dat was met het winnen van races', zegt Van der Garde. 'Zelfs Pérez wist nog een podium te pakken, dus je kon zien hoe goed die Red Bull was. Je hebt ze vervolgens niet veel gezien', zegt de oud-coureur, die wijst op het feit dat Verstappen zijn concurrentie ver achter zich liet.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

carlos sainz sergio perez max verstappen red bull bahrein gp 2024
Aan het begin van het jaar ging alles op de baan perfect bij Red Bull.

Dat zorgde ervoor dat de rivaliserende teams het na Bahrein al bijna niet meer zagen zitten. '22 seconden voorsprong op de tweede man', zegt Albers over de eerste race van het jaar. 'En dan kom je in Australië, en dan is het toch de betrouwbaarheid die het begeeft. Later bleek het onderdeel verkeerd gemonteerd te zijn, maar daarna geeft hij iedereen weer een pak op zijn sodemieter. Kijk naar Japan, hij reed het complete veld weg. Hij gaf daar echt een genadeklap, waardoor iedereen met de staart tussen de benen naar huis ging. In Barcelona won hij ook weer, ijzersterk.'

Verstappen voelde aan dat het de verkeerde kant opging

Na een dominante openingsfase was het gedaan met de pret, en had McLaren de betere auto. Verstappen moest meer dan het maximale uit de auto halen om te winnen of om op het podium te eindigen. 'We dachten allemaal: dit wordt een walk in the park, fluitend wordt hij kampioen, maar daarna begon hij te worstelen', neemt Coronel over. 'Miami, Imola, geen balans in de auto, daar kwamen toch wel wat probleempjes. In Canada was het weer Max, maar dankzij de strategie won hij die race, niet omdat hij de snelste was. Daarna begon het echt te piepen en te kraken. Hij voelde zich niet gehoord bij het team, en dus zag de concurrentie kansen.'

Vooral McLaren zag kansen, aangezien de Britse renstal een behoorlijke stap had weten te zetten met de auto. Verstappen vertelde onlangs in het eindejaarsinterview van Viaplay dat hij het verbazingwekkend vond dat ze zo snel waren tijdens de eerste races, en dat de concurrentie zo langzaam was. Later werd duidelijk waarom. 'Hij won nog wel, maar had niet meer de snelste auto', zegt Van der Garde. 'Hij voelde al aan dat het niet de goede kant opging, dat de updates niet werkten.' Verstappen kon op zijn beurt echter profiteren van de fouten die McLaren maakte. 'Maar Norris kon een feestje vieren, want hij wist dat hij de snelste auto had', sluit Coronel af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws