Oud-coureurs delen zorgen over 2026-regels, waarschuwen voor fundamentele veranderingen Formule 1
Formule 1

Oud-coureurs delen zorgen over 2026-regels, waarschuwen voor fundamentele veranderingen

Oud-coureurs delen zorgen over 2026-regels, waarschuwen voor fundamentele veranderingen

Oud-coureurs David Coulthard en Mark Webber suggereren dat de 2026-reglementen de Formule 1 fundamenteel zullen veranderen en dat dit een zorg is die de coureurs en ingenieurs van de teams delen. De grotere nadruk op elektrisch vermogen en actieve aerodynamica-onderdelen stellen Coulthard en Webber niet bepaald gerust als het gaat om de toekomst van de Formule 1. De voormalig Red Bull Racing-rijders leggen uit wat ze zorgwekkend vinden.

Voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 1 zal de krachtbron vanaf 2026 bestaan uit een verdeling, ongeveer fifty-fifty, betreffende de verbrandingsmotor en elektrisch vermogen. Het complexe MGU-H-systeem zal dan niet meer aanwezig zijn. Meerdere teambazen en ingenieurs hebben hun zorgen al uitgesproken over de aangrijpende veranderingen. Christian Horner waarschuwde voor 'Frankenstein'-auto's die nodig zijn om zo'n enorme batterij een plek te geven. Coulthard verwacht dat het fundamentele veranderingen met zich mee zal brengen.

'Ik herinner me jaren geleden, toen ik coureur was, dat aan mij werd gevraagd: wat denk je van de reglementen? Ik zei dat ik er niet aan dacht omdat het destijds mijn taak niet was', zegt Coulthard tegenover PlanetF1. 'Het is voor Newey, het technische team, om na te denken over dat soort dingen. Het was mijn taak als rijder om na te denken over de sportieve regels en welke situaties ik kon gebruiken om een voordeel te behalen. Ik was erg gefocust op de gebieden die ik wel kon beïnvloeden', zegt de Schot.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren oostenrijk 2024 zondag grid
Vanaf 2026 gaan er heel wat dingen veranderen in de Formule 1.

Coulthard verwacht een andere manier van racen

De auto's onder het nieuwe reglement zullen een kortere wielbasis hebben en de downforce zal met dertig procent worden gereduceerd. Pirelli is momenteel bezig met het fabriceren van smallere banden. 'Ik deel de zorg met de ingenieurs en coureurs dat, naarmate de verhouding fifty-fifty elektrisch wordt, het de opbouw van een ronde en de ontwikkeling van de auto erg gaat veranderen', zegt Coulthard. 'Om het in klassieke racetermen uit te leggen: je VMax (maximum velocity) bereik je aan het einde van het rechte stuk en dan rem je bij het ingaan van de bocht', legt hij uit.

'Er is een potentieel scenario dat ze meer zullen accelereren, en zal je VMax ergens in het midden van het rechte stuk liggen. Hierdoor moet je het remmen anders timen, wat een andere manier van racen is', aldus de oud-coureur. 'Ze zullen allemaal racen, de beste coureurs zullen winnen, de beste teams zullen winnen. Hoe we het allemaal waarnemen en ervaren zal veranderen', denkt Coulthard. 'De coureurs die later remmen en langer in de remzone zijn kunnen dan wellicht niet meer in een inhaalactie duiken, zoals Daniel Ricciardo.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Oud-coureurs delen zorgen over 2026-regels, waarschuwen voor fundamentele veranderingen
Het inhalen met late remacties gaat wellicht veranderen met de nieuwe auto's.

Webber wijst naar het gewicht

Naast de ingrijpende veranderingen betreffende de motor gaat ook het minimumgewicht met dertig kilo omlaag naar 768 kilogram. 'Het gewicht is een groot probleem', gaat Webber verder. 'De auto's zijn gewoon te zwaar. Alle coureurs zouden graag willen dat de auto's lichter zijn. Dertig kilo minder is als een snaar op een tennisracket: het is niets, het heeft geen invloed. Ze moeten echt proberen om het met 150 kilo te verminderen', denkt de Australiër.

'Dat is ook veel veiliger. De auto's zijn minder veilig als ze zo zwaar zijn. Ik ben gecrasht in dezelfde bocht in een lichte Formule 1-auto en een zware sportwagen in Brazilië. Bij de impact is het echt niet handig om extra gewicht te hebben. Dus om een lichtere auto te hebben, is veel veiliger', sluit Webber af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws