Onrust rondom 2026-motorreglementen vertraagt intrede Porsche en Audi Formule 1
Formule 1

Onrust rondom 2026-motorreglementen vertraagt intrede Porsche en Audi

Onrust rondom 2026-motorreglementen vertraagt intrede Porsche en Audi

Een bevestiging van de intrede van Porsche en Audi in de Formule 1 laat nog even op zich wachten. Er wordt al maanden gespeculeerd over de betrokkenheid van de twee Volkswagen Group-merken bij de koningsklasse, maar om diverse redenen is een definitief bericht uitgebleven. Bij Auto, Motor und Sport is toegelicht wat er misgaat, en wanneer we wél een bevestiging van de diverse samenwerkingen kunnen verwachten.

De Formule 1 beloofde volgens Michael Schmidt, werkzaam voor het Duitse autosportmedium, om de technische reglementen van 2026 op 29 juni aan het World Council van de FIA te presenteren. Audi en Porsche leek dit prima, en aan het einde van de maand juni zouden beide merken definitief de knoop doorhakken en hun deelname aan de F1 vastleggen.

Porsche wilde haar terugkeer naar de koningsklasse aankondigen tijdens de thuisrace van hun toekomstige partner, Red Bull Racing, in Spielberg. Audi wilde dit een week later doen met een intrede als motorfabrikant, naar alle waarschijnlijkheid voor Sauber. Voordat het haar intrede maakt, moet het echter de plannen van de FIA kennen, die tot op heden nog niet duidelijk zijn.

Spielberg wordt het voor Porsche niet, zoveel is al duidelijk. Er lijkt geen twijfel meer over te bestaan dat het Duitse automerk met de Oostenrijkers in zee gaat, mits men er reglementair uitkomt. Beide nieuwkomers zijn naar verluidt bezig de bouw van een motorenafdeling, maar ook een aparte autosportafdeling.

Waarom intrede Porsche en Audi vertraagd is

De intrede van Porsche en Audi is vertraagd. Dit heeft vooral te maken met de wensen van gevestigde fabrikanten, die bepaalde onderwerpen vast willen hebben liggen. Bijvoorbeeld: werkt Porsche met Red Bull samen, worden ze dan gezien als nieuwe fabrikant of als bestaande fabrikant? In de reglementen zou het Red Bull een voordeel bieden wanneer de samenwerking gezien wordt als een intrede.

Daarnaast zijn er enkele onderwerpen waar de schoen wringt. Zo is er volgens het Duitse medium gesproken over een budgetplafond voor motorfabrikanten, terwijl ook zaken als testbankuren van tevoren vastgelegd moeten worden om in de toekomst onenigheid te voorkomen.

De nieuwe reglementen vormden het derde obstakel. Voormalige FIA-topman Peter Bayer wilde per se eind juni de reglementen op tafel hebben liggen, de nieuwe FIA-voorzitter, Mohammed Bin Sulayem, hield liever zelf de touwtjes in handen. Juli is nu aangewezen als definitieve deadline. Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk komt de Formule 1-commissie weer samen, dus dat zou een moment kunnen zijn om een definitieve versie van de reglementen te overleggen aan de huidige Formule 1-teams.

En dan?

Daarna is het zaak voor Porsche en Audi om zich binnen twee weken in te schrijven voor de F1, althans, dat is volgens AMuS de eis. Lukt dit dan zouden deze twee nieuwkomers vóór de zomervakantie nog een bevestiging naar buiten kunnen brengen. In dat geval weten we voor augustus dus al dat Red Bull definitief een nieuwe motorpartner gevonden heeft, en vermoedelijk ook met welke partij Audi samen gaat werken, Sauber of Aston Martin.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws