Na vier weken zit de zomerstop er eindelijk op en mag de Formule 1 zich voorbereiden op de tweede seizoenshelft van 2022. Te beginnen met de Grand Prix van België op het iconische Circuit de Spa-Francorchamps. In een nieuwe Onder de loep belicht F1Maximaal de vijf meest belangrijke verhaallijnen.
1. Einde zomerstop, begin tweede seizoenshelft
Spa-Franchorchamps is het toneel voor de eerste Grand Prix na de zomerstop van de Formule 1. De eerste dertien races zitten erop en nu begint de laatste reeks van negen wedstrijden op weg naar de seizoensfinale in Abu Dhabi. België maakt deel uit van een drieluik met de Grands Prix van Nederland en Italië, waarna we het beste beeld krijgen van wie er met de titel vandoor gaat.
Al bestaat er natuurlijk al wel een aardig beeld van de krachtsverhoudingen op basis van de huidige WK-stand. Max Verstappen heeft een voorsprong van tachtig punten op Charles Leclerc, terwijl Red Bull Racing al 97 punten voor staat op Ferrari. Technisch gezien zou Verstappen, met aardig wat geluk, al in Singapore kampioen kunnen worden.
2. Laatste Grand Prix van België (voor nu)?
Het zou zomaar weleens de laatste Grand Prix van België kunnen worden aankomend seizoen. De Formule 1 is momenteel bezig met het afronden van de kalender van 2023 en er gaan al langere tijd geruchten dat de race in de Ardennen er niet op staat. Er zijn weliswaar geluiden dat 2023 nog wel haalbaar is voor Spa-Francorchamps in het geval Zuid-Afrika niet op tijd klaar zal zijn, maar dat er concurrentie is, moge duidelijk zijn.
Immers: Zuid-Afrika komt naar alle waarschijnlijkheid terug op de kalender. Op z'n vroegst in 2023 en anders sowieso in 2024. Daarnaast komt de Grand Prix van Las Vegas erbij en ook China wil weer een plekje op de kalender zoals dat ook het geval was voor de coronacrisis. Deze races kunnen allemaal bieden wat de Formule 1 wil en het is nog maar de vraag of Spa-Francorchamps dit ook kan, ook al houden zij aan van wel.
3. Porpoising de das omgedraaid
De FIA voert vanaf de Grand Prix van België maatregelen door om porpoising, het stuiteren van de auto's, tegen te gaan. De bolides mogen nog maar een bepaald aantal frequenties op en neer bewegen. Gebeurt het te veel, dan moet de rijhoogte omhoog. Is er daarna nog steeds een probleem, dan ligt diskwalificatie op de loer. Maar niet iedereen is blij met deze maatregelen.
Red Bull en Ferrari behoren tot de teams die niet per se voorstander zijn. Zij zeggen porpoising opgelost te hebben, waardoor veranderingen onnodig zijn. Hun eigen ingenieurs doen het werk wel, zeggen ze. Daar is de FIA niet voor nodig. Mercedes, een team dat veel last had van het gestuiter, staat aan de andere kant van het spectrum. Zij juichen de wijzigingen toe en pleitten er voorheen ook voor.
Mercedes krijgt nu dus zijn zin. Iets anders dat moet helpen om de Duitse Zilverpijlen weer naar voren te katapulteren, is het feit dat de flexibiliteit van de vloeren strenger wordt gecontroleerd. Dit zou een trucje zijn geweest van Red Bull en Ferrari om sneller te zijn. Vanaf heden moeten de vloeren stijver zijn, iets wat Mercedes ook een welkome verandering vindt. Wie weet levert het de regerend constructeurskampioen een voordeel op en anders in ieder geval tijdswinst.
4. Wat doet de rijdersmarkt?
Naast alle commotie omtrent porpoising was er ook genoeg te bespreken over de rijdersbezettingen van 2023. Zo werd daags na de Grand Prix van Hongarije bekendgemaakt dat Fernando Alonso Alpine zal inruilen voor Aston Martin. Alpine dacht in Oscar Piastri een vervanger al in huis te hebben, ware het niet dat de Australiër twee uur na die bekendmaking luid en duidelijk zei niet voor het Franse team te gaan rijden in 2023.
Piastri lijkt nu zo goed als zeker op weg naar McLaren, wat inhoudt dat Daniel Ricciardo zonder zitje komt te zitten. De kans bestaat dat hij Alonso gaat vervangen bij Alpine, al wordt ook Haas genoemd voor het geval het aflopende contract van Mick Schumacher niet wordt verlengd. Met andere woorden: Alonso heeft, mede dankzij het aangekondigde pensioen van Sebastian Vettel, de rijdersmarkt in vuur en vlam gezet. Ongetwijfeld zullen coureurs en teams op Spa ondervraagd worden naar alle geruchten en geluiden.
Also read
Vier aflopende contracten in F1: hebben de coureurs genoeg gedaan om hun stoeltje te behouden?
5. Ferrari moet zichzelf herpakken
Ten slotte een open deur, want het is vrij duidelijk dat Ferrari zich zo snel mogelijk moet zien te herpakken om de titelstrijd nog enigszins in leven te houden. Zoals eerder vermeld zijn de achterstanden op Verstappen en Red Bull flink en met een steeds beter wordend Mercedes moet het team van Mattia Binotto misschien wel eerder achteromkijken in plaats van voorwaarts.
Ferrari gelooft ondanks talloze betrouwbaarheidsproblemen en strategische blunders dat de aanpak van het team niet hoeft te veranderen. Teambaas Binotto meent dat Ferrari al heeft bewezen dat ze het 'gewoon' kunnen en dat ze simpelweg vooraan moeten rijden wanneer de vlag valt. Of dat Charles Leclerc of Carlos Sainz ook gaat lukken, zullen we snel achter komen. Anders wordt de tweede seizoenshelft een Verstappen-feestje van jewelste.
Pak bijna twee keer je inzet terug als Verstappen de GP van België wint! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties