Lando Norris was op zondag in Mexico een man met een plan en dat liet hij zien door een specifieke strategie te hanteren: rijders in moeilijke posities forceren om ze vervolgens in te halen en gedag te zwaaien. Norris moest na een rampzalige kwalificatiedag de race aanvangen vanaf P17, maar wist toch zijn opmars te maken en naar P5 te rijden.
Norris maakte vroeg in de Grand Prix van Mexico een pitstop en lag daardoor al in de punten voordat de crash van Kevin Magnussen de race neutraliseerde. Eerst werd de safetycar nog ingezet, maar omdat de Tecpro-muur gerepareerd moest worden besloot de wedstrijdleiding de race toch stil te leggen. Daar kreeg de Brit een pitstop cadeau. Bij de herstart ging het een en het ander mis, dus moest hij vanaf P14 zijn weg naar voren zien te banen. En dat lukte. 'Het was speciaal', zegt Norris in gesprek met Sky Sports.
'Het was niet vanaf P20 naar P10, maar vanaf P14 naar P5', vervolgt de McLaren-coureur over zijn inhaalrace. 'Ik was in gevecht met George, Alex, Oscar, en Daniel, dus ik nam het tegen snelle en slimme coureurs op. Ik speelde het allemaal goed uit en liet goede inhaalacties zien. Ik bracht ze in moeilijke posities en wist ze toen voorbij te steken. Daardoor eindigde ik als vijfde', glundert de 23-jarige. McLaren waarschuwde haar coureur nog om voorzichtig te zijn bij Russell, maar dat verliep allemaal soepel. 'Het betaalde zich uit, en het is op deze manier leuk om te racen.'
Norris trots op inhaalactie op oud-teamgenoot: 'Hij remt altijd zo laat!'
Norris kwam niet alleen zijn eigen teamgenoot tegen, maar ook een oud-teamgenoot. De Brit reed een tijdje achter Daniel Ricciardo in de AlphaTauri-bolide, maar wist hem snel te passeren. 'Hij remt altijd zo laat!', zegt Norris. 'Ik moest erg dicht bij hem komen, en ik remde eerder dan hij dacht dat ik zou doen', vervolgt Norris. 'Hij remde vervolgens, en toen liet ik de rem los om hem via de buitenkant in te halen. Ik kan er erg van genieten als je het inhalen en exits goed voor moet bereiden. Wie ik dan inhaal is niet zo relevant, alle acties zijn dan gewoon goed.'
Na de tweede start was het duidelijk dat Norris de pace had gevonden en als een warm mes door de boter door het veld sneed. Het had ook anders kunnen lopen. 'De herstart was zwaar, want we hadden het lastig met de motortemperaturen en ik kon de banden niet in het juiste window krijgen', legt de Brit uit. 'Ik moest toen wat incidenten ontwijken en op het rechte stuk flink afremmen, en dat had ook wel anders af kunnen lopen. Maar ik bleef rustig en werkte aan mijn banden, dus vanaf daar ging het wel. Het was een goede dag, en ik had niet gedacht nog als vijfde te eindigen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties