Norris ondanks knullige fouten dominante winnaar in Singapore, Verstappen maximaliseert Formule 1
Formule 1

Norris ondanks knullige fouten dominante winnaar in Singapore, Verstappen maximaliseert

Norris ondanks knullige fouten dominante winnaar in Singapore, Verstappen maximaliseert

Lando Norris heeft op zeer dominante wijze de Grand Prix van Singapore gewonnen. De Brit was veel en veel sneller dan Max Verstappen, en pakte bijna een halve minuut voorsprong op de Nederlander, die wel een goed resultaat pakte met de tweede plek. Norris bracht zijn zege wel nog in gevaar met enkele aanrakingen met de muur. Oscar Piastri pakte de laatste podiumplek.

De startvolgorde in Singapore beloofde al spektakel, en de spanning steeg verder, toen de bandenkeuzes bekend werden gemaakt. Lewis Hamilton had vanaf de derde plek voor de zachte banden gekozen, terwijl de rest van de top dertien met de mediumbanden aan de race begon. Daniel Ricciardo begon vanaf P16 ook met de zachte banden aan de race, terwijl Kevin Magnussen, Lance Stroll, en beide Stake-coureurs vanuit de achterhoede voor het harde Pirelli-rubber kozen.

Spanning bij de start, maar alles gaat goed

Vooraan was de aandacht bij de start dus niet alleen gevestigd op Lando Norris en Max Verstappen, maar ook op Hamilton daarachter, die in 2023 ook al probeerde om met een agressieve actie twee coureurs buitenom in te halen. Norris en Verstappen moesten daarna ook aan hun kampioenschapskansen denken. Enkele minuten na 20:00 uur lokale tijd hadden de coureurs hun startplekken weer ingenomen.

Bij de start ging het in de start goed bij de top drie. Verstappen was, zoals hij al vreesde, niet echt geweldig weg, en ging zij aan zij met Hamilton de eerste bocht in. Verstappen wist zijn uitdager echter voor te blijven door diep in te remmen. De enige positiewijziging in de top zes was dat Nico Hülkenberg Oscar Piastri inhaalde, maar enkele plekken later maakte de McLaren-coureur zijn verloren plek alweer goed.

Charles Leclerc won een plekje vanaf P9, terwijl Sergio Pérez van dertien naar tien opschoof, achter Franco Colapinto, die ook goed weg was gekomen. De Argentijn remde meerdere coureurs knap uit in de eerste bocht. Hoewel Alexander Albon - een van de verliezers van de start - daarover klaagde, deed Colapinto niks verkeerd. Yuki Tsunoda, Carlos Sainz, en Albon waren de coureurs met de meeste plekken verlies bij de start.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Processie bij de start

Hoewel Hamilton met de zachte banden aan het begin hoopte aan te vallen, was hij in de eerste ronden juist de langzaamste coureur in de top vier. Dat leek echter meer met bandenmanagement te maken te hebben dan met een gebrek aan snelheid. Afgelopen jaren zagen we ook al vaker in Singapore dat de snelheid gedrukt werd door de kop van het veld, om zo ervoor te zorgen dat achtervolgers geen goede undercut kunnen plaatsen, vanwege het verkeer waar ze in terecht zouden komen.

De coureurs reden in eerste instantie acht seconden langzamer dan de tijden uit de kwalificatie, maar doordat Hamilton toch steeds meer tijd inleverde op Verstappen, begon McLaren zich enige zorgen te maken dat Verstappen een kans zou kunnen krijgen later in de race om een undercut te plaatsen. Het team verzocht Norris dan ook om toch wat sneller te gaan rijden, in een poging het gat op Verstappen tot vijf seconden te vergroten. De Brit reageerde meteen door meer dan een seconde te pakken in de ronde daarna. Niet veel later was het gat vijf seconden, en Verstappen had ook vijf seconden voorsprong op Hamilton.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Wachten, wachten, wachten...

Piastri kreeg te horen dat McLaren naar 'Plan B' neigde. Aangezien 'Plan A' vermoedelijk een éénstopper was met mediumbanden en harde banden, leek het erop dat de teams serieus nadachten over een tweestopper, wat ook te merken was aan de hoge slijtage. Niemand had echter een tweede setje harde banden, en alleen Colapinto en de Stake-coureurs hadden nog een tweede set mediumbanden, waardoor nagenoeg iedereen bij een tweestopper zachte banden zou moeten gebruiken.

De coureurs vooraan wisten echter dat ze veel posities zouden verliezen bij een pitstop, waardoor het pitstopbal in het middenveld geopend werd door Albon, Sainz, en Ricciardo. Albon viel echter niet veel later uit met technische problemen. Na zeventien ronden hielden de zachte banden van Hamilton het echter niet langer vol, waardoor de Mercedes-coureur moest stoppen. Hij kelderde van de derde plek tot de dertiende plek.

Op Hamilton na stopten de coureurs in de top tien nog niet. Zij probeerden zo lang mogelijk door te rijden met mediumbanden, om toch een éénstopper te laten werken. Daarbij was Norris véél sneller dan de rest met twintig(!) seconden voorsprong op Verstappen na 26 ronden. De Nederlander was echter wel best of the rest, en reed twaalf seconden voor Russell, die gelukkig voor de Nederlander Piastri achter zich wist te houden. Achter het duo volgde een nieuw gat van dertien seconden, tot een DRS-trein met Hülkenberg als locomotief.

Pitstops en vleugelschade!

Bij Red Bull liet Verstappen na 27 ronden weten dat de achterbanden er slecht aan toe waren. Zijn werkgever gaf door dat ze snel voor een pitstop zouden gaan. Red Bull wachtte tot Verstappen een pitstop voorsprong had op nummer vijf Hülkenberg. Russell werd door Mercedes wat eerder naar binnengehaald, waardoor Piastri vrij baan kreeg, en de jacht op Verstappen kon gaan openen. Gezien het gat van 25 seconden tussen Norris en Verstappen zou de Australiër veel sneller moeten zijn dan Verstappen. Ook Leclerc kreeg vrije lucht, door eindelijk Hülkenberg in te halen na 29 ronden.

Verstappen kreeg uiteindelijk nieuwe banden, maar kwam na zijn pitstop toch nipt achter Leclerc terecht. Verstappen haalde zijn leeftijdsgenoot in de eerste ronde na zijn bandenwissel alweer in, maar gaf aan niet blij te zijn met het feit dat hij achter Leclerc op de baan terugkwam. De Limburger leek echter te denken dat Leclerc al een pitstop gemaakt had, maar dat was nog niet het geval.

In diezelfde periode liet Norris aan zijn team weten dat hij schade aan zijn voorvleugel had. De Brit reed onbedreigd vooraan, maar verremde zich, en raakte de muur. De McLaren-coureur ontsnapte zonder serieuze schade, maar liet wel vier seconden liggen, en nam op dat moment het risico om een simpele overwinning weg te gooien. Hij zocht de pitstraat op voor nieuwe banden, waarbij McLaren geen noemenswaardige schade zag.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Piastri richt zich op Verstappen

Na 36 ronden kwam ook Leclerc eindelijk naar binnen, waarna Piastri de enige was die nog geen pitstop gemaakt had. Na 38 ronden gaf McLaren haar jongste coureur dan toch nieuwe Pirelli-banden. De 23-jarige viel daarbij terug tot de vijfde plek, achter Verstappen en beide Mercedessen, maar had een bandenvoordeel van 21(!) ronden op Hamilton. Achter de snelste vijf coureurs vulden Sainz, Alonso, Leclerc, Hülkenberg, en Pérez de laatste puntenposities met 23 ronden te gaan.

Hamilton was op zijn oude banden volslagen kansloos tegen de veel snellere McLaren. Piastri moest vervolgens een gat van vijf seconden op Russell dichten, wat weinig problemen opleverde. Voor Verstappen viel het te hopen dat Russell Piastri enige tijd achter zich zou kunnen houden. Russell hield het welgeteld één ronde vol, waarna hij nog achttien ronden had om achttien seconden goed te maken op Verstappen. Het andere gevecht in de top zes zou tussen Hamilton en Leclerc plaatsvinden. Ferrari had haar beide coureurs van goede strategieën gezien, en met veel versere banden en uitstekend bandenmanagement liep Leclerc hard in op zijn toekomstige teamgenoot.

Norris speelt met vuur

Leclerc maakte al snel duidelijk dat hij weinig problemen zou hebben om Hamilton bij te halen. Hij maakte meerdere seconden per ronde goed, en kon zelfs hopen op de vierde plek van Russell. Verstappen hield juist veel beter stand tegenover Piastri, die in vijf ronden tijd nog geen twee seconden wist in te lopen. Verstappen lag op zijn beurt wel al 27 seconden achter op Norris. De McLaren-coureur zou dus geen enkele problemen moeten hebben, maar kreeg het voor elkaar om weer de muur te raken. Wederom ontsnapte hij, maar Norris flirtte met een totaal onnodige DNF.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Leclerc haalde Hamilton in met twaalf ronden te gaan, waarna hij nog acht seconden achter Russell zat, terwijl Magnussen voor een van de weinige opvallende momenten zorgde. Hij raakte de muur veel minder hard dan Norris, maar liep wel een lekke band op. Norris hield in de slotfase dan ook wat meer in, en liet zijn voorsprong op Verstappen zo enigszins zakken, terwijl Verstappen op zijn beurt juist knap uitliep op Piastri in de slotronden.

De grootste spanning zat tussen Charles Leclerc en George Russell. De Monegask probeerde de Mercedes-coureur nog in te halen, maar slaagde daar niet meer in. Norris won dus op dominante wijze de race, voor Verstappen, Piastri, Russell, Leclerc, en Hamilton. Sainz, Alonso, Hülkenberg, en Pérez pakten de laatste punten, terwijl Red Bull slim een punt bij Norris wegpakte door Ricciardo in de slotronden de snelste rondetijd neer te laten zetten met een set nauwelijks gebruikte zachte banden.

Uitslag Grand Prix van Singapore 2024

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws