Lando Norris vindt dat een inhaalactie buiten de baan zwaarder bestraft moet worden en kaart aan dat George Russell deze kwestie zelf ook al eens aan heeft gehaald. De Mercedes-coureur kreeg tijdens de Sprint een tijdstraf van vijf seconden omdat hij Oscar Piastri buiten de baan inhaalde. Hij gaf die plek niet terug en verwachtte die vijf seconden wel goed te kunnen rijden, maar dat lukte uiteindelijk niet.
Russell kreeg voorafgaand aan de Sprint al een gridstraf van drie plekken en moest dus opnieuw de top acht zien in te rijden. Dat lukte nadat hij Piastri inhaalde, maar dit ging niet helemaal volgens het boekje. Door de tijdstraf van vijf seconden ging Russell van P7 naar P8 in de uiteindelijke uitslag en eindigde dus alsnog voor Piastri. Norris vindt daarom dat de straf zwaarder moet zijn. 'Ik vind dit wat raar, want we hebben het hier al zo vaak over gehad', begint Norris in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com. 'George heeft die onderwerpen zelf ook aangekaart in Spanje, waar je anderen via de buitenkant in bocht 1 kan inhalen door de track limits te overschrijden. In Sochi gebeurde dat ook.'
Volgens de McLaren-coureur is het verleidelijk voor de coureurs om te kiezen om een ander in te halen buiten de baan en dan ver genoeg uit te lopen om die straf niet meer te merken. Klemzitten achter een langzamere rijder en dan veel tijd verliezen is vanzelfsprekend niet waar de voorkeur ligt. 'Het is een afweging die je zelf makkelijk kan maken', vervolgt Norris. 'Ik denk dat we op het punt zijn gekomen waar coureurs het expres gaan doen. Als je sneller bent, kan je een ander inhalen en dan die vijf seconden weer uitlopen', legt de Brit uit. 'We hebben dit onderwerp vaak aangehaald. De FIA zei: we gaan het zo doen dat je de positie weer terug moet geven. Maar nu hebben ze het precedent geschapen dat dat zelfs niet hoeft. Er is opnieuw gebrek aan consistentie.'
Norris trekt wenkbrauwen op: 'Er waren vrij duidelijke richtlijnen'
De inconsistente beslissingen van de FIA worden wel vaker als probleem genoemd door de coureurs. Eerder in het seizoen is het bestuursorgaan ook niet altijd consistent geweest. 'Er waren vrij duidelijke richtlijnen over wat we in dat soort gevallen zouden doen, maar dat lijkt niet meer het geval te zijn', lijkt Norris te mopperen. 'Men komt onder veel dingen uit, zoals iemand blokkeren tijdens de kwalificatie. Dan ga je drie plekken terug, maar niemand maakt zich daar echt druk om', vervolgt Norris. 'Als je een snelle auto hebt, doet dat er niet toe. Ik vind dat straffen in het algemeen strenger moeten zijn, dan stopt het vanzelf. Als je drie plekken krijgt of een tijdstraf van slechts vijf seconden, dan stopt het niet.'
Russell was de enige die voor inhalen buiten de baan een straf kreeg tijdens de Sprint. De track limits waren eerder in het weekend ook al een gespreksonderwerp, het zorgde er namelijk voor dat Max Verstappen zijn rondetijd voor poleposition werd verwijderd. De Nederlander mag de Grand Prix aanvangen vanaf P6, en zal dus ook Norris voorbij moeten gaan om richting het podium te rijden. 'Geen fouten maken, dat gaat het belangrijkste zijn', vervolgt Norris bij de officiële website van de Formule 1. Je hebt het gevoel dat de banden al na drie of vier ronden versleten zijn, dus het is een strijd. Onze snelheid is vergelijkbaar met die van Mercedes, dus hopelijk kunnen we ze een goede strijd bieden, maar ik ben er zeker van dat Max snel naar voren zal komen.'
Sprintrace had één ronde langer moeten zijn
Dat de pace er is bij McLaren liet Norris op vrijdag en zaterdag al zien. Op zaterdag kwalificeerde hij binnen een tiende van de drievoudig wereldkampioen en tijdens de Sprint kon hij goed vechten met Ferrari. 'Nog één ronde en ik had Charles ingehaald en dan stond ik weer op het podium. Dus ja, net niet, maar verder goede tekenen', besluit de Brit. 'Onze snelheid was veel beter dan die van hen.' Sainz stond echter wel op een versleten set softs, dus kon Norris hem inhalen. Hoe dan ook denkt de McLaren-coureur dat de vier topteams erg aan elkaar gewaagd zullen zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties