De technisch directeur van AlphaTauri, Jody Egginton, geeft aan dat de nieuwe vloer van de AT04 slechts het begin was van de vijf of zes stappen die de Italiaanse renstal gepland heeft. De onderzijde van de AlphaTauri-bolide is onder handen genomen in Australië en de voordelen daarvan waren al te merken. Hoe dan ook zit er nog meer in de pijplijn voor het team van Nyck de Vries en Yuki Tsunoda.
De nieuwe vloer van de AT04 moest de auto vooral aan de achterkant wat stabieler maken. AlphaTauri hoopte meer downforce te genereren met de nieuwe vloer en zo de langzamere bochten, waar de bolide veel tijd verliest, aan te kunnen pakken. De update heeft al een klein beetje zijn vruchten afgeworpen. 'Het pakt voor een groot deel de zwakke punten aan die we hebben geconstateerd bij de auto', zegt Egginton in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com.
'In de winter hebben we bepaalde doelen opgesteld. Daarvan hebben we een paar gehaald, maar ook een aantal niet. Deze upgrade moet dat gedeeltelijk gaan oplossen', verklaart de technisch directeur. 'Er komt nog veel meer aan', gaat Egginton verder. 'Het lijkt in ieder geval een verbetering te geven op de punten waar we denken de meeste winst te kunnen behalen ten opzichte van onze tegenstanders. Daar zijn we blij mee.' De AT04 kan niet zo efficiënt spelen met de downforce als zusterteam Red Bull, dus daar wil de Italiaanse renstal vooral in verbeteren.
Voor AlphaTauri is het helder wat er moet gebeuren
'Betere aerodynamische prestaties bij het langzamere werk is natuurlijk waar ieder team op doelt', zegt Egginton. 'Het zorgt ervoor dat de rijders harder kunnen pushen als ze een bocht ingaan. Daar valt dus veel performance te halen.' Het plan om dat voor elkaar te krijgen ligt er in ieder geval. AlphaTauri weet wat er nodig is. 'We hebben een helder beeld van wat er moet gebeuren', zegt de technisch directeur.
'We kijken hoe we voor meer load kunnen zorgen bij een hogere rijhoogte en aan de achterkant van de auto. Daar hebben we last van instabiliteit, en dat willen we aanpakken. Dat willen we vasthouden als de coureurs verder de bocht ingaan, zodat ze harder kunnen pushen. De vloer is het gedeelte van de bolide waarmee je op dat gebied het meeste kunt bereiken. Daarom was dit de eerste stap van de vijf of zes stappen die we met de vloer willen maken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties