Newey was nerveus tijdens RB17-onthulling: 'Dat is wel grappig, want ik ben erg zelfkritisch' Formule 1
Formule 1

Newey was nerveus tijdens RB17-onthulling: 'Dat is wel grappig, want ik ben erg zelfkritisch'

Newey was nerveus tijdens RB17-onthulling: 'Dat is wel grappig, want ik ben erg zelfkritisch'

Topontwerper Adrian Newey verklaart dat hij best zenuwachtig was toen hij en Red Bull Racing-teambaas Christian Horner de RB17 gingen onthullen op het Goodwood Festival of Speed in juli. De Brit wist niet hoe het publiek zou reageren en rekende bijna op wat kritiek. Achteraf vond hij dat wel grappig, omdat hij van nature erg zelfkritisch is. Dat merkten zijn collega's van het project ook, maar Newey beschouwt de RB17 als zijn 'kindje' en eist perfectie.

Newey onthulde onlangs al wat meer details van het bouwproces van de RB17. Zo gaf hij aan dat hij een auto wilde ontwerpen waarin iedereen kan rijden, ongeacht zijn of haar niveau en rijvaardigheden. De auto, die zo'n 900 kilogram is, heeft 1200 pk en een V10-motor. Na zijn ontslag bij Red Bull in mei richtte Newey zich volledig op de RB17, die in juli tijdens het Goodwood Festival of Speed voor het eerst aan de wereld werd getoond. Newey moet toegeven dat hij toen best nerveus was. 'Je bent altijd wat zenuwachtig als je voor het eerst een auto gaat laten zien als deze', begint Newey in een speciale editie van de Talking Bull-podcast.

'Je weet nooit of mensen het leuk gaan vinden of dat ze kritiek zullen hebben. Het is ook wel grappig, want ik ben van nature erg zelfkritisch, en het model dat werd onthuld is eigenlijk een jaar oud', lacht Newey. 'Het is wat ik de 'tweede evolutie' van de auto zou noemen. Houd in gedachten dat we drie jaar in de conceptfase hebben gezeten. De auto die we daadwerkelijk gaan produceren, de derde evolutie, is behoorlijk verder ontwikkeld dan wat er op Goodwood werd onthuld', geeft de Brit aan. 'Dus het wordt nóg beter, naar mijn mening', zegt hij. 'We beginnen nu ook pas met de productie. De motor zal in september op de testbank staan.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

rb17 redbull hypercar
De RB17, het meest recente meesterwerk van Newey.

Newey was nog niet helemaal tevreden

Van de RB17 zullen er slechts vijftig exemplaren worden gemaakt. Eigenaar worden van deze Hypercar geeft dus eigenlijk een nieuwe betekenis aan 'onderdeel van een exclusief clubje zijn'. 'We zitten nu in de fase van detailontwerp', verklaart de ingenieur. 'Dus de monocoque en dergelijke, wordt momenteel vrijgegeven voor productie, dus dat zal binnenkort worden vervaardigd. Het normale proces bij raceauto's is dat je je concentreert op de onderdelen met de langste levertijd, de dingen die het langst duren om te tekenen en te produceren, en dan werk je daaraan, terwijl je de onderdelen met een kortere levertijd blijft ontwikkelen totdat ze 'kritieke' items worden.'

Newey geeft aan dat de kernonderdelen van de RB17 nu vaststaan. Daar wordt dus niets meer aan veranderd. 'We moeten nu alle tekeningen vrijgeven en aan de productie beginnen. We blijven wel verder werken aan alle andere onderdelen', legt de ingenieur uit. 'Twee à drie weken geleden lag ik niet zo goed in de groep, want ik was niet helemaal tevreden met de lay-out van de uitlaat, en vooral de plek waar de uitlaatpijpen eindigen en de hoek van die pijpen', lacht Newey. 'Dat beïnvloedde een onderdeel waar we op dat moment mee bezig waren.' Newey staat er immers om bekend dat hij met zijn ontwerpen absolute perfectie wil bereiken. Dat ging met de RB17 niet anders.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

adrian newey silverstone 2024 max verstappen
De altijd kritische Newey merkt alles op.

'Dit is in wezen jouw kindje'

De 65-jarige moet toegeven dat hij erg gehecht raakte aan het project. Dat is ook niet gek, want zoals Newey al zei is hij er al een aantal jaren mee bezig. 'Dit is in wezen jouw kindje', zegt Newey. 'Je hebt dit gecreëerd, vanaf nul ontworpen, dit was een droom. Ik weet dat we in het verleden de Valkyrie (Aston Martin-Hypercar, red.) hebben gehad, maar dit is hét project. Dus ik denk dat je met zulke gevallen extra kieskeuring bent en kunt zijn. Het is onderzocht, ontworpen, vervaardigd en geassembleerd op precies dezelfde manier als waarop Formule 1-auto's worden geassembleerd.'

Newey had al uitgelegd dat er zo'n 140 mensen met het project bezig zijn. Een auto bouwen op het niveau van de RB17 is immers niet makkelijk. 'Het was een grote uitdaging', benadrukt de Brit. 'De ervaring tijdens het rijden was een belangrijk aspect, maar ook wilde ik dat de auto er goed uit zou zijn. Dat is natuurlijk subjectief, net zoals ik wilde dat de auto goed zou klinken. Dus we hebben veel dingen gedurende het proces veranderd', onthult Newey. 'De allereerste tekening die ik van de auto maakte, maakte ik in de kerstperiode van 2020 naar 2021', glimlacht de topontwerper.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

rb17 redbull hypercar
De auto moest er volgens Newey ook goed uit zien.

Newey bezorgde zich een druk jaar in 2021

Dat betekende dat Newey zich veel werk op de hals had gehaald in 2021. Red Bull had toen een druk jaar, aangezien ze voor het eerst sinds 2013 weer streden om een kampioenschap. 'We waren toen ook de RB16B aan het ontwikkelen, vanwege de strijd in het kampioenschap. We deden ook onderzoek voor de 2022-auto, aangezien er een grote reglementswijziging aankwam. Tegelijkertijd waren we bezig met de RB17', geeft Newey aan. 'Dat was een behoorlijk druk jaar, maar goed, dat heb ik zelf veroorzaakt', sluit Newey met een lach af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws