De RB17 is eindelijk onthuld door Red Bull Racing en Adrian Newey. De topontwerper van de Oostenrijkse renstal heeft in de afgelopen jaren de kans gekregen om zonder beperkingen een hypercar te ontwikkelen. Die kans pakte de Brit met beide handen aan, maar de timing was een beetje ongelukkig. De eerste schetsen werden namelijk gemaakt tijdens het zwaarste seizoen van de afgelopen jaren.
De RB17 werd al een tijdje geleden aangekondigd door Red Bull. De naam was natuurlijk gereserveerd voor de Formule 1-bolide van 2021, maar deze zag nooit het daglicht. De Formule 1 had nieuwe reglementen geïntroduceerd voor het 2021-seizoen, maar deze plannen moesten door de pandemie even in de ijskast worden gezet. 'Door de pandemie moesten de fabrieken dicht en was er ineens niet meer genoeg tijd om een auto voor 2021 te ontwerpen', geeft Newey aan in gesprek met Top Gear.
De reglementswijziging werd met een jaartje uitgesteld door de FIA. Hierdoor reed Red Bull in 2021 niet met de RB17, maar met de RB16B, aangezien de auto praktisch gezien het een kopie was van de 2020-bolide. 'Het was natuurlijk wel een evolutie van de auto waar we al mee bezig waren. Het betekende alleen wel dat de andere bolide waar we al een tijdje mee aan de slag waren nooit het daglicht zou zien.' Uiteindelijk was de RB16B sterk genoeg om Max Verstappen zijn eerste titel te schenken.
Doordat Newey ineens wat meer vrije tijd leek te hebben, kreeg hij een extra project. De ontwerper mocht een hypercar gaan uitdenken en deze werd op vrijdag gelanceerd door Red Bull. Uiteindelijk werd 2021 wel een stressvoller jaar dan verwacht. 'Ik heb mezelf onbedoeld een heel druk jaar gegeven. Ik maakte de eerste tekening voor de RB17 tijdens de ontwikkelingsfase van de RB16B. Het werd een zwaar seizoen door de titelstrijd met Hamilton en Mercedes. Bovendien moesten we ook beginnen aan het ontwerp van de RB18 voor 2022.'
Newey had hypercar-idee al langer
Newey heeft in zijn jaren in de Formule 1 meermaals alles gewonnen wat er te winnen valt. De ontwerper is momenteel 65 jaar oud, maar lijkt nog niet aan stoppen te deken, ondanks zijn vertrek bij Red Bull. De RB17 was echter wel een mooie afleiding, al was het niet zijn eerste kans op het ontwikkelen van een auto zonder beperkingen. 'In 2010 stuurde Sony Playstation een bericht of ik een Formule 1-auto wilde ontwerper. Ik was op skivakantie in Zwitserland, maar de sneeuw was heel slecht, dus ik verveelde me. Toen ben ik begonnen met schetsen. Het idee van een hypercar zat dus ook wel al langer in mijn hoofd.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties