Adrian Newey is als ontwerper in de Formule 1 mede verantwoordelijk geweest voor 25 wereldtitels: dertien bij de coureurs, en twaalf bij de constructeurs. Met de RB19 zag Newey zijn tot nu toe succesvolste creatie het Formule 1-museum ingaan, en dus is het tijd voor de RB20. Newey wil niet al te veel prijsgeven, maar geeft wel aan welke richting Red Bull Racing ingeslagen is.
Bij Williams en McLaren was Newey ook al succesvol, met meerdere wereldtitels, maar de samenwerking met Red Bull heeft het meeste eremetaal opgeleverd. Newey legt bij Talking Bull zelf uit waarom die samenwerking zo productief is: 'Ik houd er wel van om te multitasken, al weet ik niet of mijn vrouw het er wel mee eens zou zijn dat ik goed ben in multitasken', lacht de 65-jarige topontwerper. '2021 was een heel druk jaar. We begonnen met het onderzoek voor de RB17 (de hypercar, waar Newey aan werkt, red.), en we kwamen in een spannend gevecht met Mercedes terecht. We hadden dus een stevig programma, en we hadden de geheel nieuwe reglementen in 2022, dus dat was een heel druk jaar.'
'Ik houd wel van de variatie. Dat ik me ook met andere dingen bezig kan houden, zorgt ervoor dat ik gemotiveerd blijf', zo verklaart Newey dat hij na achttien jaar nog steeds tevreden is bij het Oostenrijkse team. 'Je moet zorgen dat je creatieve brein scherp blijft. Die variatie houd je fris', vertelt de CTO van Red Bull.
Newey werd verrast door dominantie
'Ik tril van opwinding, zoals elk jaar', zegt Newey, als hem gevraagd wordt naar de naderende seizoenstart. 'De RB18 was de eerste auto onder deze reglementen. Ik denk dat we alle fundamentele onderdelen goed aangepakt hadden. We begonnen met een redelijke auto, die we vervolgens in 2022 verder wisten te ontwikkelen, waarbij we een heel sterk tweede deel van het seizoen hadden. In 2023, het tweede seizoen onder deze reglementen, hadden we verwacht dat de grid veel dichter bij elkaar zou komen. We werden allemaal compleet verrast door afgelopen jaar, vooral ikzelf. We hadden deze dominantie totaal niet verwacht', vertelt de 65-jarige.
Dominantie geeft vertekend beeld
Newey voegt toe dat Red Bull niet zo dominant was als het geval leek te zijn op basis van de WK-standen. 'Ik heb begrepen dat veel van onze concurrenten dit jaar goed naar onze auto hebben gekeken. Ik verwacht dat er veel auto's zullen zijn die heel vergelijkbaar uit zullen zien als onze auto. Het zit heel dicht bij elkaar, en de races worden steeds spannender. In Austin leek het erop dat we gingen verliezen, dus haalden we Max (Verstappen, red.) naar binnen voor een extra stop. Max deed de rest van het werk', zegt de Brit over de stercoureur van Red Bull. 'In Las Vegas, was Charles Leclerc in de Ferrari de snelste coureur, om heel eerlijk te zijn. Max maakte daar absoluut het verschil', zo prijst Newey de 26-jarige kampioen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Aan het einde van het seizoen wonnen we wel alles, op Singapore na, maar zat de rest wel vlak achter ons. Er is dus niet veel voor nodig om het momentum om te laten staan', weet Newey. 'Er staat dus veel druk op. Onze auto zal een volgende evolutie zijn van de 2022-auto. De auto van vorig jaar was al een evolutie van de 2022-auto. De grootste winst zat hem in het beter begrijpen van de aerodynamica en de ophanging, en de focus lag op het gewicht, want in 2022 bleven we boven het minimumgewicht zitten.'
Kan de RB20 in de schoenen van de RB19 treden?
Na 2023 gaat Red Bull logischerwijs als topfavoriet 2024 in. 'Dit jaar hebben we dus een volgende evolutie van die auto uit 2022. Wat we natuurlijk niet weten, is of deze derde versie te conservatief is, of dat anderen iets anders hebben gedaan. Dat weet je simpelweg niet', zo lijkt Newey voorzichtig te zijn naar aanloop van het nieuwe seizoen.
'Het is lastig, want je vraagt je af: moeten we nieuwe wegen verkennen, of moeten we de route aanhouden, waar we al voor gekozen hebben? We zijn beperkt in onze middelen', zo wijst Newey op het budgetplafond. 'We kunnen dus niet alle opties verkennen, dus we hebben ervoor gekozen om hetgeen dat we hebben door te blijven ontwikkelen. Hopelijk is dat verstandig geweest!' Het doek wordt op 15 februari voor het eerst van de RB20 gehaald, waarna deze op 21 februari voor het eerst te bewonderen zal zijn in de wintertests.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties