Windsor stipt denkfout van de FIA aan: 'Ze beseften niet dat ze Newey enorm in de kaart speelden' Opinie
Opinie

Windsor stipt denkfout van de FIA aan: 'Ze beseften niet dat ze Newey enorm in de kaart speelden'

Windsor stipt denkfout van de FIA aan: 'Ze beseften niet dat ze Newey enorm in de kaart speelden'

Analist Peter Windsor is van mening dat de FIA alle lichten op groen heeft gezet voor Red Bull Racing-ontwerper Adrian Newey met de introductie van de nieuwe technische reglementen in 2022, waarbij het grondeffect opnieuw een sleutelrol ging spelen in de Formule 1. Windsor wijst er daarnaast op dat inhalen sinds 2022 makkelijk is geworden, een wijziging waar Red Bull op de zondagen dankbaar gebruik van maakt.

Voordat Windsor vragen van volgers beantwoordde in zijn meest recente livestream op YouTube, ging de Formule 1-journalist eerst nog in op de laatste nieuwtjes en geruchten in de koningsklasse van de autosport. 'Ik kijk ernaar uit dat ik komende dinsdag naar Madrid ga. Ik heb een uitnodiging gekregen voor een persconferentie waar ook Stefano Domenicali (Formule 1-CEO, red.) aanwezig zal zijn', opent de 71-jarige Brit, die in Australië opgroeide.

'Er waren vorig jaar al wat geruchten dat de Spaanse Grand Prix mogelijk naar Madrid verplaatst zou worden, en dat er daar een stratenrace komt, en nu komt er een persconferentie aan. Mogelijk gaat de Grand Prix terug naar Madrid, of mogelijk krijgen we twee Spaanse Grands Prix', zegt Windsor. Volgens de geruchten zou de race in Madrid vanaf 2026 plaatsvinden, terwijl Barcelona een contract tot en met 2025 heeft.

Red Bull hoeft niet te vrezen voor FIA-ingrepen

Vervolgens ging Windsor aan de slag met vragen van volgers, waarbij ook gesteld werd dat de FIA mogelijk kan gaan ingrijpen als Red Bull in 2024 weer net zo dominant is als in 2023. 'Dat denk ik niet', vindt Windsor. 'Liberty Media is wel al bezig met wat ze kunnen doen om het spannender te maken. Daarom hebben we sprintraces en hebben ze het over reverse grids, en dat soort dingen. Daarnaast hebben ze nog DRS-zones, ook al kunnen de auto's elkaar nu veel beter volgen dan bij de oude reglementen. Ze doen alles wat ze kunnen, omdat ze bang zijn dat het racen te saai kan worden.'

FIA zet alle lichten op groen voor Newey

Ingrepen die specifieke op Red Bull Racing en Max Verstappen gericht zijn, verwacht Windsor echter niet. 'Ze hebben deze regels geïntroduceerd om het spannender te maken, om inhaalacties beter mogelijk te maken, en het eenvoudiger te maken om voorgangers te volgen. Ze realiseerden zich echter niet, dat ze Adrian Newey enorm in de kaart speelden, door iedereen te dwingen om een grondeffect-auto te ontwerpen, want Newey is de enige ontwerper of aerodynamicus die echt wist wat hij deed, en nog altijd weet wat hij doet. Dat besefte de FIA niet.'

Newey studeerde het grondeffect namelijk als eindproject van zijn studie, en wordt beschouwd als een specialist op dit gebied. Het was dan ook niet geheel verrassend dat Red Bull als een van de weinige teams niet echt last had van porpoising, het stuiteren van de auto over het asfalt op de rechte stukken. Red Bull bleek de spijker op zijn kop te hebben geslagen, en inmiddels volgen steeds meer andere teams de Red Bull-filosofie bij hun eigen bolides.

Een extra pluspunt voor Red Bull is, volgens Windsor, dat de kwalificatie niet meer zo belangrijk is als voorheen. 'Doordat ze met deze regels kwamen, waardoor inhalen makkelijker wordt, hebben ze Red Bull in staat gesteld om een auto te bouwen die overal een seconde sneller is dan de rest', overdrijft Windsor enigszins. 'Het toont aan dat je dingen niet moet proberen te repareren tenzij ze echt niet werken. Het was helemaal niet zo dat we meer inhaalacties nodig hadden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws